Roger Anderssons blogg

Roger Andersson är vd för Idrottens Affärer. I ett tidigare liv sportjournalist på Aftonbladet, sportchef på SvD, chefredaktör för Svensk Golf och mediechef på Golfförbundet. Nu mest grinig gubbe med förkärlek för att hacka på dåliga tv-produktioner, slö journalistik och slentrianmässig sponsring. Bloggens startsida.

Sponsor bryter med Tiger

Tiger Woods har synts i 15 olika reklambudskap på bästa sändningstid i USA sedan juni. Nu finns inget kvar. Visserligen är ju PGA-tourens säsong över, men det är klart att det är det som hänt eller händer utanför golfbanan som gör att alla Tigers sponsorer ligger lågt just nu. Bland hans sponsorer finns företag som Accenture, Nike, Gatorade, Tag Heuer, Electronic Arts och Gillette.

Eller rättare sagt, Gatorade (ägs av Pepsi) var en sponsor. Företaget meddelade på onsdagen att samarbetet avslutats, men att det bestämdes för flera månader sedan. Jo, tjenare...

Jag håller med en av de ansvariga för en av de större medieinvesteringskonsulterna i USA som sade att det bästa Tiger kan göra nu är att börja spela golf så fort som möjligt.

Enligt uppgift jobbar fem (5) mediebyråer just nu med att försöka återupprätta världsettans anseende. Det är en grannlaga uppgift. Men återigen, låt Tiger göra det han kan bäst, spela golf, vinna tävlingar och därmed återfå både respekt och kanske lite av folkets kärlek och då menar jag inte fysiskt. Nog av detta för ett tag...

Absurt nog så finns det ju folk som tjänar pengar på den här historien och då tänker jag inte på det givna svaret advokater, medierådgivare och agenter eller paparazzis. Den brittiske universitetsprofessorn John Gribbins skrev en bok "Get a Grip on Physics", som varit borta från handeln i fyra år. det var den boken som hittades, fotgraferades och blev världsberömd i Tigers krockade Escalade. Nu säljs begagnade böcker för mer än 500 kronor styck...

Det finns ett gammalt småländskt talesätt som lyder ”dä gaur allri”. Men när det gäller bandy och klubben Åby/Tjureda är kanske den rätta tillämpningen ”dä gaur allti”.

När förstudiegruppen inledde sitt arbete dagen efter den var tillsatt kännetecknades arbetet av ”finns inte en dag att förlora, bara tid att vinna”. Hallen står klar till seriestarten oktober 2019.

Norske skidlegendaren Vegard Ulvang vill ändra avslutningen på Tour de ski. Den som kommer först i mål efter klättringen uppför monsterbacken Alpe Cermis har vunnit. Så har det alltid varit. Nu vill Ulvang ändra på det.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns ingen kartläggning över landets mest framträdande sponsorföretag. Men en sak är klar. Bauhaus är om inte etta så i alla fall bland de absolut främsta sponsorerna utöver spelbolag.

Byggvaruföretaget med marknadschefen Johan Saxne i spetsen  samlar på idrottsförbund. Senaste tillskottet  är Svenska Fotbollförbundet

Idrottens Affärer har gjort en kartläggning av vilka förbud och utövare som Bauhaus har skrivit sponsoravtal med. Listan blir lång och omfattar åtskilliga namn och förbund.

Denna ständiga följetong om för mycket spelreklam.  Nu tydliggör Spelinspektionen och Konsumentverket samarbetet i tillsynen av spelbolagens marknadsföring.

Samtidigt urskiljer sig idrottsstjärnor som förmådde sig att säga nej till spelbolag och de som inte kunde motstå pengarna från bolagen.

Nu straffas också de första bolagen.

SVT gör sig nu gällande i kampen om rättigheter till olika idrotter och tävlingar. Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Daniel Ståhl är trion som blir mer synliga framöver.De tre och Europas övriga stjärnor i friidrott och simning kommer att tävla om EM-medaljer i SVT från 2020 till 2024.

Allmänt talas det om att klubbarna i bandy-Sverige har problem med ekonomin. Men Edsbyn klarar att lösa Simon Jansson. Men så sker det med hjälp av supportrarna som har gjort en insamling och fått ihop en kvarts miljon kronor!