I samarbete med Träffpunkt Idrott

Dags för största idrottsmässan

På Träffpunkt Idrott, årets största idrottsmässa i Sverige, som inleds på måndagen i Göteborg, finns det flera vinnare.

Träffpunkt idrott uppvisar denna gång ett betydligt större konferensprogram och är faktiskt 50 procent större än arrangemanget för två år sedan och det innebär fler än 100 inspirerande talare i 63 högaktuella seminarier.

För konferensdeltagarna ingår inträde på mässan och i år det blir ständigt tempo och rörelse på mässgolvet, som till en tredjedel fylls av helt nya utställare!

Arrangörerna bakom Svenska Mässans Träffpunkt Idrott vill också uppmuntra sina medverkande företag och få dem att visa sin bästa sida av kreativitet.

Därför är två priser utlysta:

Innovativa nyheter: Utses av en jury, med Idrottens Affärer, SFK (Sveriges Fritids-och Kulturchefsförening och RIS (Research Institutes of Sweden) och gäller produkter och företag som medverkar på Träffpunkt Idrott. Inför mässan kommer juryn att nominera innovativa bidrag som anses vara av stort intresse för branscher som idrott, bad, fritid och folkhälsa.

Juryn för Träffpunkt Idrottspriset betonar fakta som framhåller produkternas egenskaper ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv, produkter som kan gynna människors vardag både i arbetet och på fritiden.

Här är finalisterna inom innovativa nyheter:

– Zoezi – automatisk hantering av hela verksamheten från bokning, betalning, bokföring, inpassering, närvaro, rapportering.

– Naturisbana NiceRink – ett helt nytt sätt att anlägga en naturisbana jämfört med den traditionella metoden. Enkel att anlägga, prisvärd och hållbar lösning.

– Simborgarmärket – det regnbågsfärgade Simborgarmärket har 2018 fått stå som symbol för människors lika rättigheter och värde inom Svensk Simidrott och simkunnighet.

– Sunda AB Badhusservice – reparation utav pooler under vatten. Kostnadsbesparande, tidsfrämjande och framförallt effektivt för badhusen.

– ACT Solution – Tre nya produkter samverkar i en gemensam lösning som skapar aktivt antibakteriella miljöer i 12 månader eller mer. Det unika är att tekniken skapar aktivt antibakteriella ytor. Dessutom att ytorna är aktiva över tid.

Juryn har också beaktat möjligheten att dela ut hedersomnämnanden till intressanta produkter som är värda extra uppmärksamhet. Produkter som har blivit aktuella bör inte tidigare ha visats på mässa i Skandinavien eller ha uppmärksammats i skandinavisk press, före december 2017. Här ska mässans besökare slutligen utse vinnare.

Priserna ska delas ut under mässans andra dag, tisdag 6 mars, och de här nya initiativen kommer att vara ett stående inslag på framtidens mässor.

Dessutom ingår SBB-dagen, arrangerad av Svenska Badbranschen under Träffpunkt Idrott, Det ska bli en heldag kring framtidens badanläggningar där stora och små frågor kring badhus debatteras.