En verklig entreprenör

Sven Ivarsson står bakom två av de absolut största ungdomsturneringarna i fotboll, han var först med att se affärer i sportresor och han var också före alla andra när han såg affärer i både arenareklam och tv-reklam.

- Det bara blev så. Jag tvingades sluta med fotbollen som 25-åring och ville inte lämna idrotten.

Möt mannen som startade både Gothia Cup och Dana Cup, började med idrottsresor, men nöjde sig inte utan såg också möjligheterna med att sälja arenareklam via sitt ISP.

Värvades för tio matchbollar

Allt började i Årnarp, en lite halländsk by utanför Halmstad. 

- Jag blev tidigt intresserad av idrott och började spela i Snöstorps IF. Tydligen blev jag ganska duktig för jag värvades till Halmstads BK för den svindlade summan av tio matchbollar.

Sven Ivarsson hann vinna DM som junior med klubben innan han 1972 flyttade till Göteborg för studera datateknik.

Hans nya klubb blev Häcken och det mer av en slump. Men det är en av de bästa värvningarna någonsin.

- På en resa till Kanarieöarna träffade jag några killar som var med i klubben och de tyckte att jag skulle hänga på. Jag var väl en halvbra fotbollsspelare så jag lirade några år till, men sen insåg att jag aldrig skulle bli någon stjärna.

Kompisarna övertalade honom

”Men du måste vara med i styrelsen, du som har idéer om allt”, sa kompisarna.

- Det behövdes inte så mycket övertalning. Jag tyckte om idrott så mycket.

Under de här åren hade han sitt första och enda riktiga arbete, alltså med bestämda tider.

- Jo, jag jobbade faktiskt på LM Ericsson med programutveckling, säger han med ett leende.

Det var 1975 och han var kvar i två år till på dåvarande LM Ericsson innan han tog tjänstledigt för aldrig återkomma.

Nu ville han göra annat. 

Vi startar en turnering, sa Sven

Häckens store ledare under många år, Åke Nilsson, ledde klubben som hade medvind.

- Vi gick från division IV till allsvenskan på åtta år. En fantastisk resa, minns Sven Ivarsson.

Men ideligen återkom diskussionerna om att ekonomin aldrig var tillräckligt bra.

Då hade han blivit vice ordförande och ledde ett samarbete med Gais dit målvakten Kjell Uppling hade värvats. 

- Vi startade Kjells fotbollsskola tillsammans. Det blev rätt bra och vi diskuterade om det inte gick att hitta på mer.

”Vi startar en ungdomsturnering”, sa Sven Ivarsson och tänkte på ungdomarna, sommarstan och turisterna i Göteborg. 

- Med de förutsättningarna och min tanke om att ungdomar ska få träffa andra, oavsett bakgrund och hudfärg, inledde vi.

Gothia Cup föddes

1975 var premiäråret för Gothia Cup, med Häcken och Gais som partners.

Sven Ivarsson ägnade mycket tid till att resa runt i världen för att träffa klubbar och berätta om turneringen och syftet.

- Jag jobbade dag och natt, det var galet mycket. Men vi växte och vi inspirerades. 

Just 1975 var också det året som han gifte sig med sin Lisbet. De hade fått sonen David året innan varpå Gustav kom 1975 och 1983 föddes Karin.

Det gick några år, men 1981 drabbades Gothia Cup av en nedgång och cupen ifrågasattes. Gais tyckte att cupen gav för lite pengar. 

- Det kom in nytt folk i deras styrelse, så det slutade med att de drog sig ur.

Ett beslut som klubben påminns om då och då...

Cupen och Häcken var i allsvenskan

Häcken fortsatte på egen hand och visar numera ett överskott på runt 4 miljoner kronor årligen 

1982 var första året som Häcken hade ensamt ansvar. 

- Då hade jag jobbat heltid med turneringen i sju år och som klubbens vice ordförande också glatt mig åt att A-laget nått allsvenskan 1980.

- Men 1982 tackade jag för mig

Dennis Andersson tog över och leder arbetet i dag med stor framgång.

Bytt land och cup

Sven Ivarsson lämnade Gothia Cup och han lämnade LM Ericsson för han hade sikte på att starta eget. Det började - med en ny fotbollsturnering.

- På en semesterresa hade jag besökt Fredrikshavn och fick direkt idéer när jag såg tillgången på planer. I Gothia Cup tvingades vi att använda många grusplaner. På den danska sidan fanns det massor av gräsplaner. Det var perfekta förutsättningar.

Med hans kunskap och erfarenhet tog utvecklingen fart i Dana Cup.

- Jo, det blev bra där också…

- 1983 drog vi igång Dana Cup och som mest har 350 lag deltagit i turneringen.

Känner så många

Han gillar att titta på fotboll och i synnerhet när ungdomar trivs. Vid varje Gothia Cup-vecka är han där.

- Jag tycker att det är kul att ta en sväng ner på Heden. Jag träffar ju bekanta hela tiden.

- Det är alltid någon som ringer. Senast en brasilianare som jag känner sedan länge. Vi har blivit vänner för livet.

Han är lågmäld och ödmjuk, ett beteende som innebär att han får vänner och kontakter överallt, i förbund och föreningar runt om i Sverige, Europa och i världen.

Samtidigt med turneringen i Fredrikshavn hade Sven Ivarsson fått andra idéer. Han insåg att marknaden för sportresor växte. Därför tillkom företaget Specialresor 1984 med ett utbud av resor till träningsläger och cuper.

Sven Ivarsson var först igen, men det var inte sista gången han gjorde upptäckter före alla andra.

Först med arenareklam

Arenareklam och tv-rättigheter blev nästa affärsområde.

1985 startade han ISP Sport & Marketing och det byggde på hans kontaktnät. Han fick omgående ett genombrott via ett stort avtal med Svenska Fotbollförbundet. 

- Jag var så övertygad om att det gick att utveckla reklamen. Jag minns hur jag träffade Robert Hernadi, dåvarande generalsekreteraren, och Lars-Åke Lagrell och presenterade ett förslag. De gillade det och så började resan med ISP. 

Det här skedde i ett läge när Are-bolagen styrde över reklamen på Sveriges största arenor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

När avtalet tog slut med Are skrev fotbollsförbundet omedelbart ett nytt kontrakt med ISP.

- Det gick fort, för fort visade det sig. Ares kontrakt löpte ett år till, men det ordnade sig i alla fall till slut och vi kunde börja jobba med förbundet, skrattar han vid minnet.

Lagrell viktig

Många länder hade kommit avsevärt längre och medvetandet om arenareklamens värde saknades i Sverige. 

Lagrell drev på och det var mycket hans förtjänst att reklamen fick allt större utrymme. 

- Förbundet blev vår första kund. Mycket därför att det var ett sätt att tjäna pengar men också tack vare att Lagrell och jag samarbetade så bra.

Möjligheten att synas vid TV-matcher med reklam på arenan växte snabbt.

- Lars-Åke Lagrell träffade jag första gången 1979 när han besökte Göteborg för en kurs i samband med Gothia Cup. Han var då på väg in i förbundsstyrelsen och när han väl kom in blev ännu lättare att samarbeta.

Besökt 70-tal länder

Lennart Johansson hade blivit ordförande och tillsammans med Lagrell insåg han att här fanns det pengar att tjäna.

ISP växte och nya möjligheter uppstod ständigt

- Jag har väl besökt ett 70-tal länder och känner folk överallt bland föreningar, företag, TV-bolag och  arenor. Ett tag var det sanslöst, jag hade uppemot 200 resdagar. Och var jag hemma var det ständiga telefonsamtal. 

- När mina barn fick frågan om vad deras pappa gjorde sa de ”han pratar i telefon”.

Notera, det här tempot höll han i runt 25 år. 

Sven Ivarsson är en sådan person som få kan bli arg på. Han byggde relationer var han än agerade. Om det så var TV-folk, journalister eller idrottsledare så uppnådde han förtroende som gynnade företaget. Det var sällan som det uppstod irritation.  - I stället fick jag ofta möjlighet att träffa den eller de ansvariga och bli överens, tack och lov.

Föst med Led-reklam

ISP stod för kunskap och företaget levererade. ISP var också först (Danmark-Sverige i juni 2007) med Led-reklam, dvs rörlig och belyst reklam, och det banade väg för ytterligare framgång.  

I dag finns det en imponerande cv med över 300 uppdrag med de flesta idrottsförbund, åtskilliga elitklubbar och på oerhört många platser. När det gick som allra bäst var omsättningen uppe i 25 miljoner kronor.  

Reklamskyltar på arenor var ISP:s affärsidé. För att intressera och locka nya kunder ständigt skapades skapade något som kallades Landslagsklass.

- Det byggde på medverkan vid flera landskamper, samma position för skyltarna, matchbiljetter till företaget, annonser i rikstäckande press, och olika former av hospitality.

Eget plan med kunder

Det blev en succé. Som vid VM i Italien 1990 när ISP chartrade ett eget flygplan och erbjöd egna partners.

- Vi hade många bra samarbeten och vi var först med att erbjuda branschexklusivitet som blev mycket uppskattat. På det viset kunde vi skriva två-årsavtal och allt blev mycket mer lättarbetat.

Sven Ivarsson berättar vidare:

- Vi tog bra betalt. Bara för en reklamskylt vid en landskamp 1987 fick vi 40 000 kr. Men våra argument gick hem. Som vid landskamper, då var det bra exponering med direktsändning plus eftersändningar och nyhetsinslag i Sportspegeln plus alla tidningsbilder där skyltarna syntes.

- Många företag byggde sina varumärken på det här sättet. Se på Björnkläder exempelvis. De blev omtalade tack vare att de syntes så ofta i TV vid olika idrottsevenemang. Agfa och Tylö Bastu är två andra exempel.

- Dessutom var vi så ärliga om exponeringen vid ett evenemang inte blev fullt så omfattande, då kontaktade vi företagen och gav kompensation.

De här garantierna gav en trovärdighet och nya affärer.

Ska nog ändå sälja företaget

ISP var ett stabilt och välmående företag i många år.

- Sakta kom ändå känslan att jag borde sälja företaget. Först när jag var 52 år. Men jag skulle bara göra det och det, tänkte jag. Tiden gick och plötsligt var jag 60.

Han diskuterade med både svenska och internationella företag om en försäljning, men hade svårt att skilja sig från sin skapelse.

Han träffade Andreas Ottermark, som på den tiden jobbade på Ullevi, och Mats Ryhede, välkänd företagare i Göteborg, och diskuterade alternativen inför en försäljning.

Sven Ivarsson ville att den nya ägaen verkligen kunde förvalta ISP. 

- Egentligen hade jag kunnat få så mycket mer pengar, men tänk om verksamheten inte skulle fungera...

Andreas pålitlig

ISP har samarbetat med Gamla Ullevi och Göteborgsalliansen sedan 1992. Ett obrutet förhållande som också innebar att där hittade han den personen som skulle ta över. Den person som han verkligen kände förtroende för.

- Andreas Ottermark gillade jag från första stund. En genuin och pålitlig kille fylld av ambition. Vi har lärt känna varandra och uppskatta varandra.

I takt med åren har branschen förändrats.

- I dag är det en enorm skillnad jämfört med när jag började. Beloppen har ökat cirka tio gånger om och konkurrensen är oerhört tuff. Med TV4 blev TV-reklam en ny faktor och sedan har TV-rättigheterna till matcherna fått helt andra villkor. Det har också vuxit till en miljardindustri med allt vad det innebär.

- ISP behövde ta nästa steg. Andreas var perfekt för uppgiften.

Deras samarbete fungerar klockrent och det innebär att Sven Ivarsson fortfarande har vissa nyckeluppgifter. Han är ofta på kontoret och pratar med Andreas i telefon minst en gång per dag.

Smånga duktiga medarbetare

Sven Ivarsson blickar tillbaka över åren och konstaterar:

- Folk kan ju tro att det här var enmansshow, men jag är tacksam mot många. Framför  allt hustru Lisbet och barnen,  och de på kontoret som Helen Hansson, Johanna Härd, Martin Hildeborn, Pauli Jörgensen, Jonas Väggö, Sverker Ingemansson och många fler.

Tro inte att Sven Ivarsson slår sig till ro.

- Det känns lite overkligt med all fritid, men jag har mycket att ta igen med min familj, barn och barnbarn och mina vänner, framhåller han.

Han är också noga med att hålla sig i fysiskt trim. Varje måndagmorgon är reserverad för hockeybockey med sitt gamla kamratgäng. Och veckans tennistimme är lika självklar.

Andreas Ottermark och Sven Ivarsson har täta kontakter och diskuterar uppdrag som kommer in till ISP.