Camparliv via aktiebolag

Ett aktiebolag med tillägget ”SVB” står bakom Sveriges största sommarkollo. 5 400 idrottsungdomar samlas under fyra veckor i Norrköping. Stadium Sports Camp (svb) bär ansvaret, där tillägget står för ”särskild vinstutdelningsbegränsning”.

Med detta ”svb” ska ingen kunna tvivla på att moderbolaget Stadium gör business på ungdomarna. Varje vinstkrona ska gå till Sports Camp och här handlar det om stora tal.

- Totalt har Sports Camp genererat 25 miljoner kronor till våra samarbetsföreningar. Bara i fjol kunde vi dela ut fyra miljoner, berättar projektledaren Niclas Westerdal.

Omsättning på nära 14 miljoner

Omsättningen i år beräknas hamna på cirka 14 miljoner kronor i det bolag som bildades i september 2006.

- Tidigare var föreningarna delägare och fanns med i styrelser och ledningsgrupper. Nu är Sports Camp ett dotterbolag i Stadium med tre årsanställda. Vi har ett hundraprocentigt ansvar men samarbetar med cirka 25 partners, främst föreningar som får långa avtal med oss.

Det är ett drygt arbete för klubbarna även om de får en bra ersättning, men det krävs mer än 200 ledare som ägnar en semestervecka till att hålla igång alla ungdomar under varje vecka..

Ulf Eklöf fångade ytterligare en idé

Thomas Walden, dåvarande marknadschef för Stadium presenterade en idé för Ulf Eklöf, Stadiums grundare och förre vd, som direkt nappade. I det här fallet 1995 vid en diskussion om hur det stora gröna idrottsfältet vid Himmelstalund i Norrköping låg öde sommartid.

På jobbet hade Ulf Eklöf samtidigt en diskussion om hur företaget skulle kommunicera med nya som gamla konsumenter. Stadium hade tagit hjälp av marknadsföringsgurun Leon Nordin som hävdade att företag inte bara kan fånga kunden med produkten utan även ska ”bidra till en bättre värld”.

Korsbefruktningen skedde då och där. Sports Camp blev ett sätt att få ett förhållande med en kund utan att det krävdes ett besök i butik samtidigt som näringsliv, föreningar och kommun fick en stark möjlighet till att bygga nätverk och nå uppmärksamhet.

Söker sponsorer

Naturligtvis åtnjuter Stadium mycket PR tack vare de här fyra årliga sommarveckorna, men företaget är berett at ta ytterligare ett innovativt steg, nämligen att välkomna sponsorer.

- Efter 15 år känner vi att produkten är en av de starkaste vad gäller sportevenemang. Därför har vi beslutat om en ny sponsorstruktur där nationella företag och varumärken kan delta för att ytterligare skapa medel för att höja upplevelsen på lägret. Ett sportens Disney är visionen, säger Mattias Zingmark, sponsor- och eventansvarig vid Stadium.

Han berättar att fyra huvudsponsorer är aktuella, där E.on presenterades redan till det här året.

1995 genomfördes den första campen med fotboll, ishockey och basket. Sedan dess har 13 sporter tillkommit, som bandy, bordtennis, brottning, dans, friidrott, golf, gymnastik, handboll, innebandy, multisport, simning och tennis.

Inspirera ungdomar, stärka självkänslan hos dem, introducera nya idrotter, motivera och utbilda ledare och bjuda på en upplevelse för både knoppen och kroppen – det är ledorden. Men framför allt, att vara kompis och ha kul gäller samtliga.

2 795 kronor per deltagare

5 400 tjejer och killar i åldern 11-14 år deltar i år. Intresset är stort, så pass att nära 1 000 ungdomar inte kunde få plats. Ändå är det rekordmånga, i en relativt jämn fördelning eftersom 47 procent är tjejer. Var och en, eller föräldrar, betalar 2 795 kr i lägerkostnad.

- Målet är 10 000 deltagare inom fem år, och just nu är det logimöjligheterna och vår egen fantasi som begränsar säger Ulf Eklöf.

Förutom rekordintresset är det också första gången som nya Stadium Arena kan utnyttjas. En imponerande skapelse till både storlek och utseende. Just det, för besökaren i Norrköping råder det inget tvivel om att Norrköping är Stadium Town. Norrifrån på motorvägen möts bilisten av det jättelika centrallagret och söderifrån syns den hypermoderna arenan.

Dessutom, stan är klädd i banderoller som förmedlar budskap för campen: ”Totalt har vi köpt banderoller till en längd av cirka 1,5 km för att berätta för alla vad som sker här”, skrattar Niclas Westerdal, ursprungligen ekonom som älskar att jobba och entusiasmera ungdomar.

Thomas Ejderhov

Fakta

Stadium är Sveriges största sportkedja med ca 110 butiker i Sverige, Danmark, och Finland. I företaget ingår förutom Stadiumbutikerna, specialkoncepten Stadium Ski, Stadium Golf och Stadium XXL samt Red Devil- och Sports Outletbutikerna. Dessutom ingår dotterbolagen Stadium Promotion, Stadium Solutions och Stadium Sports Camp (svb). I koncernen arbetar cirka 3 000 personer och omsättningen 2007/2008 var ca 4 miljarder exkl moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A (25 procent). Stadium vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.