O-Ringen gav 64 miljoner kronor
Det visar en marknadsundersökning som gjorts av Rubin Research & Consulting AB på uppdrag av O-Ringen och Eksjö kommun. Till summan 64 miljoner kronor ska också adderas omsättningen i arrangemanget O-Ringen, vilket är cirka 28 miljoner kronor, så motsvarar omsättningen cirka 92 miljoner kronor.
Eksjö kommun fattade för tre år sedan beslut om att stödja O-Ringen-arrangemanget på olika sätt till ett totalt värde av 2,5 miljoner kronor.
Nöjda Eksjö-bor
- En av våra viktigaste argument för det var att vi ville sätta Eksjö på kartan. Det tycker jag att vi lyckats med. Med facit i hand kan vi konstatera att effekten av O-Ringen, kontra att vi satsat på en annonskampanj för 2,5 miljoner kronor, är avsevärt större, säger Lennart Bogren (C), kommunalråd i Eksjö.
- Det är sällan man kan göra sig till tolk för alla kommuninvånare i rollen som politiker, men i det här fallet tror jag att jag kan göra det. Alla i Eksjö har uppskattat arrangemanget mycket och jag har inte hört något negativt. Stort tack till alla de 1600 funktionärer som ideellt jobbat med O-Ringen, fortsätter kommunalrådet.
Marknadsundersökningen har inte bara handlat om ekonomi, utan också om hur deltagarna uppfattade O-Ringen på olika områden. Det som framförallt sticker ut i den undersökningen är att punkten arrangemang och organisation får betyget 4,4 på en femgradig skala, vilket är klart högre än de senaste årens O-Ringenarrangemang.
- Det är en viktig signal i vårt arbete att bygga varumärket O-Ringen, säger O-Ringenchefen Tom Hollowell.
Föreningarna deltar på 4 miljoner
- Betyget för O-Ringen ligger nära nog på samtliga punkter över genomsnittet eller i höjd med genomsnittet på andra stora evenemang i Sverige, konstaterar Hollowell vidare.
De 21 lokala föreningarna i Småland, som gemensamt svarade för arrangemanget, går heller inte lottlösa.
- Våra 1600 funktionärer har tillsammans utfört cirka 12.000 dagsverken ideellt, säger Göran Nilsson, generalsekreterare för O-Ringen Småland 2009.
- Vår målsättning har varit att föreningarna ska få betalt med cirka 320 kronor per utfört dagsverke, och även om inte slutresultatet är helt klart, pekar det mot att vi når det målet.
Det innebär ett överskott i arrangemanget på cirka 4 miljoner kronor att fördela på föreningarna.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.