Vasaloppet toppar Eventbarometern

Eventbarometern är topplistan över vilka evenemang som fått mest utrymme på mediernas nyhetssajter. Nu framkommer att Vasaloppet är Sveriges mest omskrivna evenemang alla kategorier. Å andra sidan backar DN Galan.

Nytt för året är att mäta även vinteridrottsevenemang och föga överraskande toppar Vasaloppet både den lista och totalt. Arrangemanget bara växer och med sin tradition och storlek berörs alla åldrar och kategorier av både deltagare och intresserade. Därav genomslaget i alla media. Vasaloppet omnämndes i 2044 artiklar, vilket gör det till årets mest omskrivna och klar vinnare i kategorin Vinteridrottsevenemang.

I motsatt riktning går DN Galan som tidigare har toppat motsvarande undersökningar. På sommarlistan toppar nu Elitloppet före Swedish Open och på tredje plats följer DN Galan.

Hultsfredsfestivalen försvarar förra årets placering som mest omskrivna Musikevenemang. I kategorin Stads/kulturfestivalen toppar Stockholm Pride listan.

- De som lyckas bäst är de som får publicitet månaderna före evenemanget. Genom att piska upp förväntningarna kring vilka stjärnor eller artister som kommer att medverka, tänjs perioden för publiciteten ut och därmed ökar publicitetens omfattning, säger Henrik Zettergren, senioranalytiker på Infopaq som tillsammans med Sponsrings & Eventföreningen  har tagit fram Eventbarometern.

- Såväl stora som små evenemang kan vara enormt effektiva när det gäller att skapa publicitet och det är ett starkt argument för event marketing som kanal, säger Maria Guggenberger, VD på Sponsrings & Eventföreningen.




 

Fakta

Här är årets Eventbarometer

Vinteridrottsevenemang
1. Vasaloppet (2044)
2. (If) Stockholm Open (1508)
3. LG Hockey Games (639)
4. Stockholm Horse Show (631)
5. Lidingöloppet (386)
6. Slottssprinten (183)
7. GE Galan (101)
8. Novemberkåsan (86)

Sommaridrottsevenemang
1. Elitloppet (1968)
2. (Catella) Swedish Open (1472)
3. Finnkampen (1145)
4. DN Galan (1002)
5. Gothia Cup (974)
6. SAS (Scandinavian) Masters (961)
7. O-ringen (917)
8. Stockholm Marathon (537)
9. Falsterbo Horse Show (519)
10. Midnattsloppet (423)
11. (Eurocard) Gotland Runt (342)
12. Vätternrundan (288)
13. Vansbrosimningen (277)

Musikevenemang
1. Hultsfredsfestivalen (1932)
2. Peace & Love (1663)
3. Arvikafestivalen (1210)
4. Sweden Rock Festival (668)
5. Where the action is (640)
6. Way out West (487)
7. Stockholm Jazz Festival (478)
8. Svenska dansbandsveckan (274)
9. Uppsala Reggaefestival (209)
10. Östersjöfestivalen (185)
11. Emmabodafestivalen (155)

Stads- och kulturfestivaler
1. Stockholm Pride (882)
2. Malmöfestivalen (720)
3. Storsjöyran (568)
4. Piteå dansar och ler (301)
5. Gatufesten i Sundsvall (277)
6. Göteborgs kulturkalas (265)
7. Stockholm kulturfestival (200)
8. Helsingborgsfestivalen (159)

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.