Miljonsuccé ger ny SM-vecka
- Det känns förstås jätteroligt och vi är oerhört stolta över det förra arrangemanget. Vi visade att viljan fanns att lyckas tillsammans, trots att det var kort om tid. Vi fick också en otrolig respons och jag har i dag fått väldigt många mejl där folk tycker att det är roligt att vi fått SM-veckan igen, säger Maria Åslin, tf vd vid Sundsvall Arena.
Fem idrotter, skidor, curling, dragkamp, squash och snöskoter deltog i vintras. Nu ska antalet dubblas och flera förbund uppvaktas redan nu.
- Vi hade ingen alpin gren förra gången och det skulle vara jätteroligt om vi kunde få det den här gången. Dessutom har vi flera inomhusidrotter som vi hoppas på kan bli aktuella, säger Maria Åslin till Sundsvalls Dagblad.
Sundsvalls kommun investerade 1,3 miljoner kronor, räknade hem 700 000-800 000 kronor i skatteffekter och har nu också gjort en analys av SM-veckans betydelse:
• En omsättning på 6 miljoner kronor.
• 12 000 åskådare.
• SVT sände 8.25 timmar med 2,3 miljoner tittare.
• Media skrev 497 artiklar.
• SM-veckans annonsvärde var 80,9 miljoner kronor enligt analysföretaget Infopac.
- Vi vill utveckla SM-veckan och därför är det bra om arrangörsstaden även den andra SM-vinterveckan har både förutsättningar och ett upparbetat koncept. Vi har en etableringsperiod och Sundsvall kan bygga vidare på arrangemanget från 2009, är RF:s ordförande Karin Mattsson Weijbers förklaring till att Sundsvall får SM-veckan även 2011.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.