Årets mest spektakulära match

För 8 miljoner kronor har Ullevi fått en ishockeyrink och läktare med plats för 31 000 åskådare. Den 28:e är det dags för rekordmatchen Frölunda-Färjestad. Intresset är enormt och arrangörerna uppger att de hade kunnat sälja ytterligare 10 000 biljetter.

Hockey utomhus har inte många av dagens spelare känt på. Det blev därmed en chock när Färjestads tränare, Perra Johnsson, kommenderade ut hela sitt gäng på Tingvallas konstfrusna bandyplan och inte lät dem gå in i Löfgrens arena.

- Det är många nya intryck som ska in, sa FBK-tränaren som ville att spelarna skulle få känna på miljön, luften och blåsten.

Krävs tre slipare

Bara det att spelarna får dricka varm saft i stället för kall sportdryck eller att klubben tar med sig tre slipare, och inte en som normalt, för att hinna med att fixa skridskorna när förhållanden blir så mycket annorlunda.

Färjestads lirare får en chans att träna på Sveriges största hockeyarena kvällen före matchen. Frölunda ska också testa för att känna på de nya villkoren.

31 000 åskådare, inget tak, glasrink, kanske snö eller rentav blåst, därmed kyla som biter i kinderna – nu får stjärnorna pröva det som är vardag för motionsspelare i hockey och framför allt de flesta bandyspelare.

Till det unika hör också att Frölunda har låtit framställa en kopia av matchdräkterna från 1962 med klubbens initialer VF på bröstet. Ja, just det, efter tio minuters spel i tredje perioden ljuder Hesa Fredrik för att lagen ska byta sida.

Eftertraktade biljetter

Biljetterna har blivit dyrgripar, men Canal+ sänder matchen mellan Frölunda och Färjestad på nya Ullevi 28 december.

Det är första gången sedan 1970 som en hockeymatch i högsta serien spelas i en utomhusrink. Det gamla publikrekordet för en utomhusmatch i högsta serien är 23 192 åskådare när Frölunda mötte Djurgården för 47 år sedan just på Ullevi.  

- Åskådarna kommer att känna fartvinden från spelarna, säger Frölundas klubbdirektör Mats Ahdrian.

2003 föddes idén, nu är det dags. I nära två månader har företaget Sport & Evenemang förvandlat innerplanen på den stora arenan.

Dyraste matchen någonsin

- Den här matchen kostar som 15 vanliga hemmamatcher att ordna. I gengäld drar vi in drygt fyra gånger så mycket i biljettintäkter. Tack vare specialsponsorer går det hela ihop.

Nu tituleras matchen som också den dyraste någonsin. Nära 8 miljoner kostar satsningen, men å andra sidan är biljettintäkterna av rekordformat.

- Den här matchen handlar inte om ekonomi utan att göra bra reklam för Frölunda och ishockey. Det gäller att positionera sig i en hårdare konkurrens inom idrotten och underhållningsindustrin, säger Mats Ahdrian.

För att göra evenemanget ännu mera spektakulärt bjuder arrangörerna på Europas största eldshow näst efter OS i Turin. Strax före match släcks hela arenan och sedan blir det en sprakande ljusshow,

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.