Frölunda tredje publikbäst i Europa

Internationella Ishockeyförbundet presenterade i dag sin sedvanliga sammanställning över de mest publikdragande lagen i europeisk hockey och på tredje plats återfinns Frölunda, som i och med utematchen på Ullevi dessutom slagit nytt publikrekord i klubbhockeyn.

Med snittet 11 399 åskådare per match har Frölunda alltså återtagit tredjeplatsen på topplistan, med höjdpunkten 31 144 personer på Ullevi under annandagens redan klassiska match mot Färjestad.

Djurgården tar ett jättekliv i topplistan från plats 28 förra säsongen till en 16:e plats i år med ett publiksnitt på 7 034 åskådare.

Toppar gör SC Bern med 15 709 i snitt, tvåa är Eisbären Berlin med 14 060 personer.

Topplistan, publiksnitt grundserien 2009/2010:

1. 15 709 SC Bern, Schweiz
2. 14 060 Eisbären Berlin, Tyskland
3. 11 399 Frölunda HC
4. 11 094 Adler Mannheim, Tyskland
5. 10 076 Kölner Haie, Tyskland

Jämför man ligorna toppar Elitserien i Europa och det gäller för andra året i rad med ett snitt på 6 190 åskådare tätt följt av tvåan, National League A i Schweiz, med 6 181 åskådare. Ryska KHL lockade 5 474 åskådare i snitt vilket gav en fjärde plats.

Topplistan, ligorna i Europa:

1. 6 190 Elitserien
2. 6 181 Nationalliga A, Schweiz
3. 5 807 DEL, Tyskland
4. 5 474 KHL, Ryssland
5. 5 240 SM-liiga, Finland

Sammanställningen är gjord av Internationella Ishockeyförbundet.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.