Beachvolley för över 9 miljoner
Swedish Beach Tour drivs affärsmässigt via ett dotterbolag till Svenska Volleybollförbundet.
- VI har haft en fantastisk utveckling under de första tre åren. Nu vill vi höja ribban ytterligare och det känns mycket inspirerande, hävdar Svenska Volleyevents vd Mattias Walfridsson.
På uppdrag av förbundet
Swedish Beach Tour är Svenska Volleybollförbundets nationella beachvolleytour och här tävlar landets bästa dam- och herrspelare med utländska lag om ära och prispengar (totalt 740 000 kr).
Turnén produceras av Svenska Volleyevent AB, ett event- och marknadsbolag som volleybollförbundet startade i december 2005.
Förbundet är fortsatt ensam ägare till Volleyevent AB som fungerar som promotor och ansvarar för den övergripande eventproduktionen vid turnén. Varje deltävling genomförs i samarbete med en lokal arrangör.
120 000 besökare
Under de här tre åren har arrangemanget med volley som det centrala utvecklats till ett allt mera välbesökt event med växande ekonomi. I somras omfattade turnén nio städer från Malmö i söder till Umeå i norr och hade nästan 120 000 besök.
Allt hade sin begynnelse i Umeå, där Mattias Walfridsson och hans kollega Tom Englén jobbar från ett kansli. Englén startade turneringen Umeå City Beach för tio år sedan. Det var en fullträff från start och förbundet anammade idén men önskade redan 2005 att Walfridsson och Englén tog hand om alla marknadsfrågor.
- Vi gjorde hemläxan, tog fram en varumärkes- och marknadsplattform för vad vi vill kommunicera, hur målgruppen ser ut, vad varumärket består av, vilken typ av partner vi vill skapa samarbete med.
Stregring på sponsorsidan
- Tidigare låg sponsorintäkterna på cirka 500 000 kronor jämfört med 4,4 miljoner som allra bäst.
- Men det var tufft inför 2010. Nu behöver vi bygga upp en starkare ekonomi för framtiden som dels kan trygga långsiktigheten och som dels kan återinvesteras i sporten, berättar Walfridsson.
- För projektet går det ungefär runt, bolaget kommer dock att göra ett minusresultat i år. Men eftersom bolaget sköter alla marknadsfrågor för hela Svenska Volleybollförbundet räknas en del annat in också.
Swedish Beach Tour har massiv uppbackning . Sedan tidigare ingår kommunikationsbyrån Blacke, reklambyrån Krux Co och Sponsor Insight (mediebevakningar och marknadsundersökningar). Nu tillkommer BrandEcho som ska arbeta med att utveckla tourens erbjudande inför både publik och sponsorer. Dessutom ska företaget stå för en stor del av tourens rättighetsförsäljning.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld, kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.