Enorma miljonvinster vid idrottsevent

Hur stora idrottsevenemang genererar mångmiljonbelopp har bevisats igen. Nyligen påvisade Göteborgsvarvets ansvariga en ökad köpkraft om 200 miljoner. Nu rapporterar Vasaloppet turistekonomiska effekter om 187 miljoner.

Totalt 187 miljoner kronor kom via deltagare och publik under Vasaloppets Vintervecka till de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen, rapporteras från organisationen.
Det är en ökning med inte mindre än 67 procent jämfört med 2009.  

27 procent fler besökare

Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter ingår inte i den turistekonomiska undersökningen.

Ett urval av deltagarna samt tillresta som följde evenemanget tillfrågades och samtliga var äldre än 16 år, enligt undersökningsföretaget Rubin Research.

En motsvarande undersökning gjordes senast 2009 och värt att notera är också att invånarna i de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen samt konsumtion utanför dessa kommuner inte ingick i undersökningen.

Jämförelsen 2011 mot 2009 visar att antalet tillresta deltagare, medföljande och åskådare har ökat med 27 procent.

Vasaloppsmässan populär

En förklaring är att Vinterveckan innehåller fler arrangemang och därmed är det 23 procent fler deltagare under den här perioden.

Dessutom växer antalet människor som inte är deltagare, men familjer, supporters, klubbanhängare och andra ser till att Vasaloppsmässan, satsningen som tog fart och form runt 2005 har varit värd miljonerna som det ändå kostar att stå för mervärden för såväl åkare som besökare.

Konsumtionen har ökat med 67 procent under de här åren. Från 115 till 186,6 miljoner. Då ska man ta hänsyn till att 2009 rådde en finanskris som torde ha påverkat köpkraften.

För många åker bil

Cirka 70 miljoner spenderades 2011 på boende och drygt 116 miljoner på övrig konsumtion. I genomsnitt gjorde varje deltagare av med 660 kronor per dag. Publiken något mindre (638 kronor).

Besökarna är numera beredda på att betala mer för på boendet – från drygt 360 kronor per natt till i genomsnitt 480 kronor per natt. Främst därför att fler vill bo på hotell.

Till Mora och Sälen åker människor i bil och en genomsnittlig utgift är 923 kronor på resor. Men här har Vasaloppet ett problem. En så stor andel som 78 procent av deltagarna och 90 procent av besökarna tar bilen. Miljöskäl och trafiksäkerhet kräver något annat och på nytt uppstår diskussionen som en ökad tågsatsning.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.