Enorma miljonvinster vid idrottsevent

Hur stora idrottsevenemang genererar mångmiljonbelopp har bevisats igen. Nyligen påvisade Göteborgsvarvets ansvariga en ökad köpkraft om 200 miljoner. Nu rapporterar Vasaloppet turistekonomiska effekter om 187 miljoner.

Totalt 187 miljoner kronor kom via deltagare och publik under Vasaloppets Vintervecka till de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen, rapporteras från organisationen.
Det är en ökning med inte mindre än 67 procent jämfört med 2009.  

27 procent fler besökare

Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter ingår inte i den turistekonomiska undersökningen.

Ett urval av deltagarna samt tillresta som följde evenemanget tillfrågades och samtliga var äldre än 16 år, enligt undersökningsföretaget Rubin Research.

En motsvarande undersökning gjordes senast 2009 och värt att notera är också att invånarna i de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen samt konsumtion utanför dessa kommuner inte ingick i undersökningen.

Jämförelsen 2011 mot 2009 visar att antalet tillresta deltagare, medföljande och åskådare har ökat med 27 procent.

Vasaloppsmässan populär

En förklaring är att Vinterveckan innehåller fler arrangemang och därmed är det 23 procent fler deltagare under den här perioden.

Dessutom växer antalet människor som inte är deltagare, men familjer, supporters, klubbanhängare och andra ser till att Vasaloppsmässan, satsningen som tog fart och form runt 2005 har varit värd miljonerna som det ändå kostar att stå för mervärden för såväl åkare som besökare.

Konsumtionen har ökat med 67 procent under de här åren. Från 115 till 186,6 miljoner. Då ska man ta hänsyn till att 2009 rådde en finanskris som torde ha påverkat köpkraften.

För många åker bil

Cirka 70 miljoner spenderades 2011 på boende och drygt 116 miljoner på övrig konsumtion. I genomsnitt gjorde varje deltagare av med 660 kronor per dag. Publiken något mindre (638 kronor).

Besökarna är numera beredda på att betala mer för på boendet – från drygt 360 kronor per natt till i genomsnitt 480 kronor per natt. Främst därför att fler vill bo på hotell.

Till Mora och Sälen åker människor i bil och en genomsnittlig utgift är 923 kronor på resor. Men här har Vasaloppet ett problem. En så stor andel som 78 procent av deltagarna och 90 procent av besökarna tar bilen. Miljöskäl och trafiksäkerhet kräver något annat och på nytt uppstår diskussionen som en ökad tågsatsning.

Karlskrona kastas ut från hockeyallsvenskan. Tvångsnedflyttningen borde få Svenska ishockeyförbundet att känna sig som boven i dramat. När Karlskrona gick upp i SHL efter säsongen 2015 kom kravet från Förbundet: Ni måste ha en läktare som rymmer 5 000 åskådare. Läktarbygget knäckte klubben.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Trefaldiga mästarna Smederna från Eskilstuna drog sig ut BAHAUS-ligan (tidigare Elitserien) vilket gav eko i svensk speedway. Orsak: ingen publik i coronatider, inga inkomster. Men klubben kör vidare – i division 1.

-  Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, förklarade Tobias Spångberg, ordförande, avhoppet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.