Enorma miljonvinster vid idrottsevent

Hur stora idrottsevenemang genererar mångmiljonbelopp har bevisats igen. Nyligen påvisade Göteborgsvarvets ansvariga en ökad köpkraft om 200 miljoner. Nu rapporterar Vasaloppet turistekonomiska effekter om 187 miljoner.

Totalt 187 miljoner kronor kom via deltagare och publik under Vasaloppets Vintervecka till de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen, rapporteras från organisationen.
Det är en ökning med inte mindre än 67 procent jämfört med 2009.  

27 procent fler besökare

Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter ingår inte i den turistekonomiska undersökningen.

Ett urval av deltagarna samt tillresta som följde evenemanget tillfrågades och samtliga var äldre än 16 år, enligt undersökningsföretaget Rubin Research.

En motsvarande undersökning gjordes senast 2009 och värt att notera är också att invånarna i de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen samt konsumtion utanför dessa kommuner inte ingick i undersökningen.

Jämförelsen 2011 mot 2009 visar att antalet tillresta deltagare, medföljande och åskådare har ökat med 27 procent.

Vasaloppsmässan populär

En förklaring är att Vinterveckan innehåller fler arrangemang och därmed är det 23 procent fler deltagare under den här perioden.

Dessutom växer antalet människor som inte är deltagare, men familjer, supporters, klubbanhängare och andra ser till att Vasaloppsmässan, satsningen som tog fart och form runt 2005 har varit värd miljonerna som det ändå kostar att stå för mervärden för såväl åkare som besökare.

Konsumtionen har ökat med 67 procent under de här åren. Från 115 till 186,6 miljoner. Då ska man ta hänsyn till att 2009 rådde en finanskris som torde ha påverkat köpkraften.

För många åker bil

Cirka 70 miljoner spenderades 2011 på boende och drygt 116 miljoner på övrig konsumtion. I genomsnitt gjorde varje deltagare av med 660 kronor per dag. Publiken något mindre (638 kronor).

Besökarna är numera beredda på att betala mer för på boendet – från drygt 360 kronor per natt till i genomsnitt 480 kronor per natt. Främst därför att fler vill bo på hotell.

Till Mora och Sälen åker människor i bil och en genomsnittlig utgift är 923 kronor på resor. Men här har Vasaloppet ett problem. En så stor andel som 78 procent av deltagarna och 90 procent av besökarna tar bilen. Miljöskäl och trafiksäkerhet kräver något annat och på nytt uppstår diskussionen som en ökad tågsatsning.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.