Kommun vill tro på miljonsatsning

Kalmar kommun har sagt ja. Ökat antal gästnätter, tv-sändningar, reklam har övertygat. Därför uppstår Ironman Kalmar som kostar Kalmar kommun och Regionförbundet 5,5 miljoner kronor för fyra år.

- Vi får igen det med råge, säger kommunalrådet Johan Persson (s).

Sneglat mot Klagenfurt

Smålänningarna har sneglat mot Klagenfurt i Österrike som står för motsvarande arrangemang i serien av Europas Irontävlingar. Omkring 1 500 aktiva deltar i tävlingen som totalt genererar staden drygt 90 miljoner kronor i intäkter.

Klart att de pengarna lockar. Och så all reklam, alla TV-bilder, alla gäster. Politikerna i Kalmaar behövde inte särskilt mycket betänketid.

World Triathlon Corporation (WTC) står bakom varumärket Ironman och kräver 150 000 euro varje år av kommunen på respektive arrangörsort. Kalmar kommun, genom Destination Kalmar, står för 100 000 euro medan Regionförbundet lägger till resterande 50 000, därmed är rättigheterna erövrade.

Ytterligare 900 000

Enligt avtalet står Kalmar kommun också för avspärrningar, bansträckning, presscenter, bankett, pastaparty med mera till en kostnad av 900 000 kronor per år.

- Det är samma läge som när vi tog hit Ikea. Det kostar oss en slant initialt men det vi får igen är värt så mycket mer. En fullt utbyggd Ironman ökar våra gästnätter i regionen med tio procent och alla kan räkna ut vad det innebär för näringen, säger Johan Persson till Barometern.

Han vill förklara hur det även ska bli ränta på investeringarna:

- Pengarna är entrébiljetten till arrangemanget. I det får vi tillgång till tv-sändningar, reklam via Ironmans hemsida med mera.

Avsatt 3 miljoner extra

- Det är en kostnad vi tycker är rimlig för den här typen av arrangemang. Dessutom har vi redan avsatt 3 extra miljoner till Destination Kalmar.

Det är stora pengar i omlopp. Tävlingen i Kalmar beräknas omsätta 7 miljoner kronor 2012.

- Vi har lagt en försiktig och trovärdig budget, säger tävlingsledaren Urban Strömberg.

Deltagarna får betala 440 euro för en startplats och med 1 500 startande kommer 6 miljoner kronor till får KTS (Kalmar Triathlon Sweden).

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.