Ericsson Globe förbereder hockeyfest

Restaurang, en scen, musik, soffgrupper, dekorationer med blommor och annan utsmyckning – Annexet vid Stockholm Globe Arenas förvandlas totalt vid ishockey-VM i maj. Allt för att locka företag och även enskilda att köpa biljetter eller rättare sagt, vip-paket.

4-17 maj är Ericsson Globe hälftenarrangör av ishockey-VM. 30 matcher ska spelas där, i klartext 28 gruppmatcher och två kvartsfinaler, där Tre Kronor förhoppningsvis är part i sju matcher, inklusive en kvartsfinal.

Vill överträffa besöksrekord

Vid Stockholm Globe Arenas har planeringen pågått länge med ett enda mål, VM ska bli en hockeyfest och helst ska gamla försäljningsrekord överträffas.

- Hockey-VM är det optimala för oss och då tittar vi på alla typer av våra arrangemang. Varje match är ett event i sig, turneringen pågår i nära två veckor, många människor vill komma, det kan inte bli bättre, berättar Niklas Nestlander, hospitalityansvarig för ishockey-VM på Stockholm Globe Arenas.

- Det här är den typen av arrangemang som företag uppskattar. De vet att kunder och anställda gillar att gå till Ericsson Globe, titta på hockey, äta gott och umgås.

"Aldrig satsat så mycket"

Niklas Nestlander medger att målet är högt satt, men tror att det går att sälja flera tusen paket.

- Vi har aldrig tidigare ansträngt oss så pass för att skapa en fantastisk miljö för våra gäster.

Allt för att tilltala köpare av vip-paket med ett stort innehåll.

- Det är ju vårt hus och vi säljer de bästa platserna, det kan ingen annan göra, betonar Niklas Nestlander och avser stolarna på långsidorna i Ericsson Globe.

Tre olika paket

Sedan är det bara att välja, nära rinken eller högre upp på läktaren, om man önskar två-rätters eller buffé i restaurangen med mera. Tre olika paket marknadsförs och där ingår underhållning från en specialbyggd scén, intervjuer med kända gäster som Skistars vd Mats Årjes och Swedbanks vd Michael Wolf, träffa VM-ambassadörerna (kända hockeyprofiler som bl a Mats Sundin) och delta vid After Hockey.

Stockholm Globe Arenas har anlitat eventföretaget PS Communication för att sy ihop alla delar. Inte minst att bygga om Annexet, där ingen ska känna igen sig jämfört med vardagen.

- Här ska det bli restaurang och sittgrupper, allt i elegant stil, säger Niklas Nestlander.

Dottern bjuder pappan

Redan för ett år sedan kontaktades en rad företag och nu pågår försäljningen som allra bäst.

- Vi ser kunder i allt från enmansföretagare till börsbolag.

Där finns också utlänningar och då många från Ryssland. Totalt är 1000 platser reserverade för VIP-gäster vid varje match med Tre Kronor. Bland dem, pappan som fick ett VIP-paket i present av sin dotter och dotterbolaget som har köpt ett stort paket för att uppmuntra kunder och anställda.

- Gör vi det här bra är mycket vunnet till nästa år när VM återkommer, säger Niklas Nestlander.

Då ska Stockholmsarenan stå klar och förhoppningarna finns om en VM-premiär inne på den arenan och med med det skjutbara taket öppet.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.