Branschforum 2012 hoppas upprepa succé

Hallå där, Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen, som arrangerar Branschforum 4-5 september på Annexet, Ericsson Globe, tillsammans med Stockholm Globe Arenas och Stockholm Event Network (ett nätverk inom Stockholm Visitors Board).
Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen, står bakom Branschforum.


Vad är Branschforum?
- Branschforum är Europas största sponsring- och evenemangskonferens. Det är andra året vi arrangerar Branschforum i den här formen. Förra året deltog 400 personer som var mycket nöjda, enligt utvärderingen.

Vilka kommer – och varför?
- Det är en blandning av köpare, rättighetsinnehavare, arenaägare, kommuner och destinationer. Dels handlar det förstås om att ta till sig ny kunskap och utbyta erfarenheter, dels om att knyta kontakter och göra affärer. Branschforum är en plattform för hela branschen.

Några nyheter i år?
- Ja, vi kommer att arbeta ännu mer interaktivt där deltagarna kan göra sin röst hörd via utplacerade läsplattor. Moderatorn för Branschforum kan också skicka ut frågor via läsplattorna. Svaren kan fångas upp och användas av föreläsarna i föredragen.
- Så har vi nya föreläsare förstås, bland andra Kim Skildum-Reid, sponsringsexpert från Australien och Jeff Dodds, marknadsdirektör från Virgin Media. Kim har skrivit många böcker om sponsring och är en av världens främsta på området. Jeff ansvarar för ett av nutidens mest uppmärksammade och välutvecklade sponsringssamarbeten, där Virgin Media använder Usain Bolt och Richard Branson på ett mycket spännande sätt.

Hur mår sponsrings- och eventbranschen?
- Alldeles utmärkt, tack! Sponsringen ökade med nära åtta procent, till 5,8 miljarder under 2011, enligt statistik från IRM. Det är mer än företagen investerar i TV-reklam! Det är bara dagspress och internet, inklusive mobilt, som är större än sponsring. Eventmarknadsföringen ökade med 28,4 procent och omsätter 3,5 miljarder. Lägg till de företagsinterna eventen och siffran blir 6,1 miljarder! Vi är en bransch i stark medvind.   

Vad utmärker bra sponsring?
- Först och främst att den är tydligt kopplad till företagets affär. Det behöver både köpare och säljare vara medvetna om. För att det ska bli en bra affär behöver köpare och säljare gemensamt sätta upp mål, mäta och följa upp. Sponsringen bör också kopplas till ett stort samhällsengagemang. Sist men inte minst: Avtalen bör vara långsiktiga.

Vad utmärker ett bra event?
- Förutom ett bra samarbete mellan köpare och säljare, och att även det ska stärka företags affär, att det berör! När jag går förbi eventet ska jag känna ”Wow, här vill jag stanna och ta reda på mer!”. Även här handlar det förstås också om att sätta mål, mäta och följa upp.

Slutligen, vad önskar du dig mest av allt just nu?
- Att vi klarar av att upprepa fjolårets succé av Branschforum, och att vi visar att sponsrings- och eventbranschen är framtidens kommunikationskanal. Mötet med kunden blir allt viktigare för att göra affärer och bygga lojalitet. Det gäller att kombinera upplevelsebaserade och relationsfrämjande åtgärder – då blir det synbara resultat!

Vita Hästen gör sin bästa säsong på länge i Hockeyallsvenskan. Men de ekonomiska villkoren är hotfulla och förtar delar av glädjen..

 "Det är tuffa siffror", säger klubbchefen Dan Björkman.

Klubben måste ha in 5 miljoner kronor innan sista april för att klara elitlicensen, det är den bistra verkligheten.

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

14 lopp på sex banor. Därav ett i Köpenhamn, men inget i Göteborg. Så ser nya STCC ut. Den nya ledningen har nu komponerat säsongen och visst är det spektakulärt med en tävling i den danska huvudstaden.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.