Här blir Solvalla en racerbana

Konkurrensen inom racingsporten mellan STCC och TTA fortsätter. Svenska Bilsportförbundet letar efter en möjlig kompromiss samtidigt som organisationerna satsar mångmiljonbelopp. STCC ska nu bygga om Solvallas travbana.
Maskinerna har kört in på Solvallas innerplan för att börja ombyggnationen till en racerbanan. Foto: Joakim Tärnström

 

Arbetet är inlett för att försöka få de två konkurrerande organisationerna att samarbeta i framtiden. Ett första möte hölls i mitten av augusti, enligt ett pressmeddelande från förbundet häromdagen. Samtidigt fortsätter de båda organisationerna att tävla om publikens intresse.

Premiär i Stockholm

För första gången ska ett racinglopp köras i Stockholm. Travbanan Solvalla blir till tävlingsbana för bilar.

Det blir möjligt tack vare en mobil racingbanan. Annars ligger landets racingbanor en bra bit utanför stadskärnorna, långt bort från storstadens bekvämligheter, nöjen och sevärdheter.

För att skapa den 1,2 km långa banan med extra kurvor på Solvalla behövs bland annat två kilometer cementbarriärer och en kilometer staket. 50 långtradare fraktar allt material.

10 000 biljetter sålda

För en helg, den 21-22 september byts de vanliga hästkrafterna på Solvalla mot racerbilarna i STCC, Camaro Cup och Porsche Carrrera Cup.

Redan nu har man sålt 10 000 biljetter till evenemanget.

- Det är viktigt att öppna motorsporten för en ny publik och framför allt nå människor i storstäderna. Östersund var hellyckat och vi tror starkt på Stockholm, inte minst för att här finns perfekta förutsättningar för publiken med bra läktarplatser, säger Bob Huzell.

Succé i Östersund

Första gången den mobila banan byggdes upp var i Östersund. Där förvandlades flygplatsen, helgen 10-11 augusti, på Frösön till racingbana med ett mycket lyckat resultat.

Tidigare har all banracing varit förlagt till södra Sverige. Initiativet med att försöka med en tävling i Norrland var på förhand ett vågspel – skulle det finnas tillräckligt med publik för en tävlingsform utan tradition för banracing i regionen?

På STCC hoppades man på en hygglig publiktillslutning men det kom många fler åskådare än väntat, så många att arrangörerna fick ta till bandvagnar för att hinna transportera alla från parkeringen till tävlingsarenan.

Planerar nästa år

Över 15 000 norrlänningar mötte upp till motorfesten på Frösön och det är den högsta publiksiffran i år för ett race i någon av de båda racingserierna.

Företagarna i Östersund var nöjda och kommunstyrelsens ordförande i Östersund, AnnSofi Andersson, skrev ett personligt inlägg i Österunds-Posten där hon tackade alla inblandade för ett arrangemang som bidrar till att lyfta intresset för staden.

- Att det blev en sådan framgång överraskade, men det gör att vi i vår planering utgår från att återkomma med ett STCC-race nästa år också, säger Bob Huzell, vd på STCC.

Kampen om publiken mellan STCC och TTA är tuff. Tack var racer på Frösön leder STCC med en hästlängd.Efter fem tävlingar hade STCC haft strax över 30 000 åskådare (ett snitt på 6 700) medan TTA låg strax under (ett snitt på 5 800).

Färjestad ärSHL-ishockeyns mest välmående förening, med ett eget kapital på 150 miljoner, men har nuryggen mot väggen och tvingas vinna fyra matcher i rad för att överleva kvartsfinalserien mot Rögle, på nionde plats i grundserien.
Ännu har inget lag i SHL:s historia, på 41 försök, lyckats med den bedriften.
 För Färjestads BK, tabelletta och mästare säsongen 2021-2022, totalt 10 SM-.guld och 21 finaler, har allt gått snett i jakten på 2024 års mästartrofé, Le Mat pokalen. 

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.