Ett VM till, nu med publik..

Ett hockey-VM till på hemmaplan. För andra året i rad ska världsmästerskapen spelas i både Sverige och Finland. Med den skillnaden att Stockholm blir huvudort och, inte minst, nu ska folk ha råd och intresse att gå på hockey.
Biljettpriserna vid hockey-VM i våras avskräckte publiken. Här är biljett till finalen i Helsingfors. Foto: Piia Kiviniemi, Lehtikuva/Scanpix

 

Lediga stolar och dyra biljetter innebar en massiv kritik i våras.

Svenska Ishockeyförbundet tog till sig kritiken och har reviderat hela biljettänket. Viktigast är att få folk lockade och det kan inte ske annat än med vettiga biljettpriser.

Vill skapa en folkfest

- Vi vill skapa en folkfest, en upplevelse, säger generalsekreteraren Tony Wiréhn som är ny i organisationen och det samma gäller, marknads- och kommunikationschefen Malin Eldh.

Vid onsdagens pressinformation var också förbundsbasen Christer Englund närvarande och han instämmer i lovsången att prioritera publiken. Utan åskådare blir det ingen folkfest, så enkelt är det.

- Vi vill fylla Globen i premiären, allt annat är ett misslyckande, betonade Tony Wiréhn.

Ny prispolitik

Den nya prispolitiken bevisas av premiärmatchen, 3 maj 2013 när Tre Kronor möter Schweiz.

En biljett kostar då mellan 295 och 795 kronor, för barn under 16 år 125 kronor.

Jämför det med 395 till 1495 vid VM-premiären mot Norge i våras.

Men då kom heller inte fler än 7 700 betalande åskådare.

"Specialaren" för familjer

Flera exempel:

Tre Kronor möter Kanada den 9 maj, borde garantera närmast fullsatt, då kostar det mellan 345 och 995 kronor.

Sedan finns ”specialaren”, en så kallade familjematch och priset sjunker till 195 kr. Semifinalerna kostar mellan 495 och 1 245 kronor och finalen 545–1 495 kronor.

Förbundet har valt att utforma priserna enligt ett differentierat tänk. De dyraste biljetterna, kategori 1, släpps vid ett senare tillfälle. Kategori 2 kostar 1 495 kr och kategori 3 kostar 545 kr.

Engagera ungdomslag

På onsdagen släpptes för övrigt de första biljetterna och VM-organisationen har etablerat samarbete med en rad partners.

Som ytterligare ett led i försäljningskampanjen ska ungdomar kunna sälja VM-biljetter för att dra in pengar till sina klubbar.

- Vi har också gått ut med ett erbjudande så att de kan köpa biljetter i förväg. Undomslag ska kunna komma hit och ha avslutning här. Kan man packa ihop det med boende och resa och kanske föreläsning får man en helhet

VM-organisationen ska dessutom besöka arenor i elitserien och allsvenskan för att marknadsföra turneringen.

Ingen blev sparkad

I dyningarna efter fiaskot i våras har en självrannsakan och flera undersökningarna skapat en färdplan för den nya VM-organisationen.

Men som förbundsbasen Christer Englund betonade:

- Vi har inte sparkat någon från den operativa organisationen.

Budgeten är och förblir hemlig. Men det är välkänt att publikintäkterna står för över 90 procent av intäkterna. Så det gäller att den nya biljettaktiken håller.

En hen som maskot

VM 2013 har ett lodjur som maskot.

- Det är en hen. Hen har inget namn, säger Malin Eldh.

Maskoten för ishockey-VM 2012 hette HockeyBird om någon minns. Större hopp har man till den nya figuren.

Malin Eldh berättade att den nya maskoten blir ett lodjur.

- Det är en hen. Hen har inget namn. Det blir en viktig figur och blir väldigt aktiv i sociala medier

Via bl a Facebook och Twitter ska maskoten få ett namn.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.