Mångmiljonärerna blir biljettförsäljare

Svensk hockeys tre mest framgångsrika och förmögna spelare samlade, det händer inte var dag. Nu ska de dessutom för kaffepengar bli ambassadörer för hockey-VM och se till att fjolårets publikfiasko inte upprepas.
Marknadsföringen rullar med hög fart inför hockey-VM, den andra på två år i Sverige. Med en skillnad, nu ska arrangemanget bli lyckat.Foto: Anders Wiklund, Scanpix

 

Det är mycket pengar som representeras när hockeylegenderna Nicklas Lidström, Mats Sundin och Peter "Foppa" Forsberg sätter sig vid samma bord.
1998-2008 låg de tre bland NHL:s bäst avlönade.

Vilka lönesummor!

Nicklas Lidström var då uppe i 94 miljoner dollar som tvåa.

Mats Sundin var den fjärde bäst betalde med 74 miljoner dollar.

Peter Forsberg kom som åtta på 70 miljoner dollar.

Bara att multiplicera och ni inser dimensionerna.

Lägg därtill ytterligare inkomster av skilda slag.

Så de behöver inte göra ett handtag till i fortsättningen.

Nu får de varsin match

Nu satt de där när arrangörerna av hockey-VM blåste i trumpeten igen. De har fått klartecken från hockeyns tre mest eftertraktade affischnamnen och de har lovat att medverka till att skapa mer publik och feststämning på läktarna i Globen.

Fast vid träffen i Globen var de först avvaktande, men blev snart nog entusiastiska inför sina nya uppgifter till VM.

Organisationskommitténs nya koncept heter "My game" och innebär att före detta stjärntrion får var sin VM-match. 2 000 biljetter skall skänkas till ungdomar under 16 år för att de skall få uppleva VM-matcher på hemmais.

Ses då och då på Karlaplan

- Jag vill få ut så många biljetter som möjligt till "min" match Tjeckien-Norge, säger "Foppa" och ser sig också gärna som vinnare i triokampen mot "Lidas" och "Sudden". Så tävlingsinstinkten sitter kvar, även om han lämnat isen.

På frågan om när de alla var samlade senast i hockeysammanhang kunde han inte finna något svar.

- "Sudden" har jag väl stött på på Karlaplan någon gång på senare tid, men annars har det inte varit något på länge.

De bor där på Östermalm, som det anstår miljonärer.

Gemensamt mål igen

- Nu har vi ett gemensamt mål att försöka locka mer publik till VM än förra året. Vi vill ge tillbaka till ishockeyn det vi tidigare i karriären fått del av.

- Ett hedersuppdrag och en ära, menar Forsberg.

Vad deras uppdrag som ambassadörer kan ge svensk ishockey vid VM är svårt att bedöma. Deras biljettutdelning till i huvudsak respektive hemorters föreningar borde öka publikintresset och delvis fylla läktarna i Globen.

Enligt en lagd budget hoppas man kunna omsätta 130-140 miljoner, vilket är en fördubbling av fjolårets omsättning.

Krävs fullsatt Globen

Det kräver dock ett fullsatt Globen i alla de 34 matcherna eller ett snitt på 10.300 åskådare. En svår och tuff utmaning!

Det ekonomiska resultatet för de två VM-åren skall läggas ihop för Sverige och Finland. Men vardera landet får sina respektive intäkter och kostnader fram till semifinalerna. Därefter hade Finland fjolåret och Sverige detta år.

En djärv optimism mot bakgrund av fjolårets misslyckande publikt. Sänkta biljettpriser skall innebära en stor folkfest för ung och gammal och på lång sikt öka ishockeyintresset i Sverige.

Bengt Skagerström

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.