Biljetterna släpps till Sotji-OS
De 22:a olympiska vinterspelen, hålls 7–23 februari 2014 i Sotji i Ryssland. Det blir första gången som Ryssland anordnar dessa spel.
Sotji är en stad i Krasnodar kraj i södra Ryssland, belägen vid Svarta havet invid västra Kaukasus. Staden sträcker sig 145 kilometer längs kusten, och kallas ibland världens längsta stad.
3 miljoner turister
I centralorten bor till cirka 360 000 invånare, men årligen kommer dryga 3 miljoner turister tack var det varma klimatet, men också tillgången till snö.
Staden har ett subtropiskt klimat och är en bad- och turistort med badsäsong från maj till oktober, och antalet soldagar per år är runt 300. Dessutom har staden en unik närhet till omkringliggande berg med dess vintersporter, vilket gör det till en en av Östeuropas största året-runt-städer för turister.
Om knappt ett år invigs alltså de olympiska vinterspelen i Sotji. De svenska fansen kommer, utöver enskilda biljetter, kunna ta del av flertalet paketerbjudanden som kombinerar biljetter med boende och andra serviceerbjudanden för att få en så bekväm OS-upplevelse som möjligt.
Många vill ha biljetter
- Vi ser en väldigt stor efterfrågan som vi tror kommer öka än mer under det kommande året då antalet biljetter blir färre, säger Robert Long, vd för CoSport, den största svenska distributören av paket och biljetter till de olympiska spelen.
Det finns flera alternativ att välja på för tillfället.
- Men de mest åtråvärda biljetterna kommer att försvinna fort, detsamma gäller för de mest populära hotellen.
Intresseanmälningar till CoSport visar på ett stort intresse i alla sju länder där CoSport agerar återförsäljare. Biljettpriserna börjar på 16 euro och paketerbjudanden finns tillgängliga i flertalet prisklasser.
Spännande tycker Lindeberg
- Vi känner oss väl förberedda att kunna möta de svenska fansens efterfrågan på allt från exklusiva hotell och paketerbjudanden till individuella biljetter, säger Robert Long.
- Sotji 2014 kommer att bli otroligt spännande på helt nya arenor. Vi hoppas att många åker dit för att stödja den svenska OS-truppen. Det kommer att behövas. Konkurrensen blir hårdare än någonsin, säger SOK:s ordförande Stefan Lindeberg.
- CoSport är både vår auktoriserade biljettåterförsäljare och vår sponsor. De ser till att den svenska publiken får tillgång till en mängd evenemangsbiljetter och boende, fortsätter Stefan Lindeberg.
Mest lästa just nu
SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.