Jackpott för evenemanget

Bandy-VM gav ett större överskott än väntat, samlade fler åskådare än beräknat och lockade fler tittare till TV än förväntat. Det enda som saknades var en svensk VM-seger...
Rysslands Evgeny Ivanushkin höjer bucklan efter 4-3 segern i finalen mellan Sverige och Ryssland vid bandy-VM i Vänersborg. Foto: Anders Wiklund, Scanpix


- Vi är jätteglada att så många tittare den gångna veckan har hittat till bandysporten, säger Jens Tolgraven, exekutiv producent på TV4 Sport.

"Gjort bra livesändningar"

Redan under premiärmatchen följde 280 000 tittare Sveriges framfart. Därefter har intresset för bandy-VM bara ökat.

- Söndagens notering på 610 000 tittare är bättre än vad vi i förväg hade kunnat hoppas på. Så här dagen efter mästerskapet är vi supernöjda med att vi har lyckats göra tilltalande livesändningar från VM, säger Jens Tolgraven.

- Från TV4:s sida tycker vi att det är extra roligt att bandyn, med hjälmkameran, kan vara världsledande med att utveckla sin TV-produkt. Stärkta av den här tittarframgången ser vi nu med tillförsikt fram emot slutspelet och finalen på Friends Arena.

"Vi hade lyckats"

Sverige föll tungt i söndagens VM-final mot Ryssland, men mästerskapet blev en publiksuccé. Turneringen lockade totalt 35 767 åskådare, vilket ger ett snitt på 1 788 åskådare per match.

- Det var mäktigt att det kom så många åskådare till finalen och se folkhavet i arenan. Men jag blev mest berörd när det kom över 3 000 till gruppspelsmatchen mellan Sverige och Kazakstan. Då kände vi att vi hade lyckats, säger Örjan Eriksson, projektledare för VM. 

Det har slagits publikrekord i både Arena Vänersborg och på Arena Heden i Göteborg.

- Vänersborg har stått för ett helt suveränt arrangemang tillsammans med GAIS Bandy och Gripen Trollhättan. Det visar på ett gott samarbete mellan föreningarna i väst, säger bandyförbundets marknadschef Per Selin.

443 för många...

- Vi har haft mer publik än beräknat i samtliga matcher, säger Stig Bertilsson, ordförande i IFK.

Kalkylen före VM låg på runt 20 000 sålda biljetter. Nu uppnåddes alltså 35 767 åskådare i Arena Vänersborg (17 matcher), Frognerstadion i Oslo, Slättbergshallen i Trollhättan och Arena Heden i Göteborg.

Inför söndagens VM-final gav Brandförsvaret klartecken att ta in 5 200 åskådare.

Nu kom 5 643 åskådare in – och därmed fick arenan ett nytt publikrekord!

Stig Bertilsson en vinnare

Totalt sett uppnåddes alltså nära nog dubbelt så många åskådare än vad som var kalkylerat.

Sverige vann inte VM-finalen, men det fanns ändå en svensk segrare.

Nämligen VM-generalen Stig Bertilsson, ordförande i arrangörsklubben IFK Vänersborg och den som har drivit projektet.

Han har påverkat och övertygat alla och envar. Allt från 350 volontärer till de styrande i Internationella Bandyförbundet.

Han har stått i spetsen för arbetet från början till slut. Nått gynsama överenskommelser, skrivit avtal och som den företagare han är har han också sett till att det har funnits en vinstmarginal i både stora och små uppgörelser.

Nytt TV-avtal

Inte minst, Stig Bertilsson såg till att många människor upptäckte vilken förnämlig Arena Vänersborg är – om än dyr...  Skandalhallen bär nu ett mer positivt signum.  

Inte undrade på att han skrattade ikapp med den förmögne RIB-presidenten Boris Skrynnik som gladde sig över den ryska segern, men också över ett lyckat arrangemang.

Boris Skrynnik som också passade på att skriva på ett nytt TV-avtal med TV4 före söndagens final.

IFK var värdklubb och tog en risk med arrangemanget, men gick hem och välkomnar varje krona som kommer till egna kontot.  I synnerhet som blev det blev fler än beräknat.

Fakta

Tittarsiffror för TV4 i bandy-VM

Söndag 27/1
Sverige-Finland
280 000 (andra halvlek) TV4

Torsdag 31/1
Sverige-Ryssland
125 000 (andra halvlek) TV4 Sport

Lördag 2/2 semifinal:
Sverige-Finland
370 000 (andra halvlek) TV4

Söndag 3/2
Final: Sverige-Ryssland
610 000 (andra halvlek) TV4

Publik i bandy-VM

Totalt: 35 767

Arena Vänersborg: 26 673 (totalt under VM)
VM-final, Arena Vänersborg: 5 643 (publikrekord)
Arena Heden, Göteborg: 5 812 (publikrekord)
Frognerstadion, Oslo: 1 740
Slättbergshallen, Trollhättan: 1 542

Stig Bertilsson, lyckosam VM-general.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.