Klubbarna tjänade 1 miljon vardera

Den unika Globen-matchen,Mora-Leksand, ger klubbarna runt 1 miljon kronor vardera. Så lyckosamt blev arrangemanget av daladerbyt som flyttades till huvudstaden och ledde till att Globen var slutsåld till sista plats. 13 850 personer gjorde matchen till en oförglömlig fest.
I Annexet intill Globen anordnades en förfest där Moras och Leksands-fans laddade upp före Daladerby. Och även efteråt anordnades en fest med tusentals fans. Foto: Claudio Bresciani, Scanpix

 

- Jo, det ser ut att bli en miljon kronor i vinst för båda klubbarna, bekräftar Peter Hermodsson, klubbbdirektör i Mora IK.

Sammanräkningen är på väg att bli klar och han kan nu redovisa siffrorna från en fest med 13 850 hockeysupporters fest. Många av dem fick också uppleva en match på en uterink i Leksand då 17 000 åskådare var samlade. Vad ska komma härnäst?

Mannen bakom verket

Den här gången var det en man vid namn Åke Kajander som fick en idé och skickade ett mail på vinst och förlust till Moras kansli.

- Det var när kommunalrådet Bengt-Åke Rehn yttrade något om att vi skulle bli så många invånare i kommunen, som det "kläckte" till i huvudet. Det finns många masar i Stockholm, jag själv har halva min bekantskapskrets där, och hur ska vi göra för att få dem att flytta hem, funderade jag.

- Då kom jag på idén att spela ett daladerby i Globen. Det finns så många Leksandsfans över "hela världen" och jag var övertygad om att det lätt skulle komma 10 000 åskådare, berättar Åke i Dalarnas Tidningar.

Ändå är vi rivaler

Med projektledaren Sonja Sys i spetsen förverkligades idén. Det gick specialtåg och bussar från Stockholm och med alla söner och döttrar från Dalarna som numera bor i Stockholm fylldes Globen snabbt.

- Det var ju också tanken med det hela. Trots att vi är rivaler kan vi umgås med varandra. På förfesten var det cirka 3 000 fans av båda lägren och jag kunde inte se några handgemäng, påpekar Åke.

Han fick i belöning en matchbiljett, mat innan matchen och framför allt han blev hyllad på isen av alla åskådare.

Stora utgifter

- Jättekul att vi kunde visa upp det här för hela hockey-Sverige, konstaterar Kajander.

Utgifterna blev dock dryga och reducerade vinstbeloppet där det fanns förhoppningar om en större behållning. Men en ovärderlig PR och 1 miljoner kronor vardera var ändå en utmärkt behållning.

För klubbarna blev det välkomna pengar och överträffade med god marginal den ekonomiska vinsten av ett derby i egen hall.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.