Kommunerna vill också bli EM-vinnare

Dam-EM i fotboll närmar sig med stormsteg. Samtliga spelorter satsar miljonbelopp i en förhoppning om att många fotbollssupporters ska komma. Målsättningen för EM-staben är att det ska bli det bästa mästerskapet hittills.
Fotbollsfest på Nya Parken - då handlar det mestadels om allsvenska IFK Norrköping. Men i juli tar damerna över huvudrollerna. Foto: Martin Lidman

 

Sportsligt och publikt ser alla fram emot en folkfest och en fullträff arrangörsmässigt.

Svenska Fotbollsförbundet och arrangörsorterna har en efter en sammankallat till pressträffar för att presentera en lägesrapport med knappa fem månader till premiärmatchen i EM. I veckan var turen kommen till Norrköping.

UEFA kräver succé

Östgötagruppen Linköping-Norrköping härbergerar spelgrupp C med deltagande nationer som Frankrike-England-Spanien-Ryssland. Därtill får man en slutspelsmatch vardera.

Hos Norrköpings kommun finns en stolthet över att ha blivit utvald till spelort. Nu känner östgötarna sitt ansvar för PR och marknadsföringen och är medvetna om att UEFA näst intill kräver en succé för mästerskapet.

Kommunens projektansvarige Johan Bergerfalk är medveten att det kostar en del av skattebetalarnas pengar, men tror att man får igen det i en turistekonomisk omsättning och att besökarna kommer att gynna det lokala näringslivet.

Uppemot 15 miljoner i turistomsättning

- Vi ser möjligheten att skapa ett uppsving i besöksnäringen och att kommunen får värdefull PR.

Budgeten ligger på cirka 1 miljon kronor per år under de tre år man förberett och jobbat med EM-arrangemanget i Norrköping.

Ställ det mot en beräknad turistekonomisk omsättning om 10-15 miljoner.

Budgetanslag om 3 miljoner

På kostnadssidan är det främst löner för de som jobbar med arrangemanget samt marknadsföringen som ryms inom budgetanslaget om totalt 3 miljoner.

- Vi måste hålla projektbudgeten. Det är viktigt för vårt förtroende hos allmänheten, betonar Bergerfalk, vis om att andra idrottsarrangemang i Sverige överskrider sina gränser med stor marginal.

Förhoppningen är att 5-7 000 åskådare ska komma till varje gruppspelsmatch på Nya Parken som rymmer 10 500. Då räknar man med att merparten är svenskar och övriga är fans från de andra deltagande nationerna.

25 matcher på sju orter

Biljettförsäljningen för hela EM fortlöper bra enligt projektledaren Göran Havik som med sin stab jobbar energiskt med att bygga upp intresset.

Havik menar att man behöver få människor runt om i Sverige och främst på spelorterna att uppleva en stolthet för och med evenemanget. Totalt sett innehåller EM

25 matcher som skall spelas i Norrköping, Linköping, Växjö, Kalmar, Göteborg, Halmstad och finalen på Friends Arena i Solna.

Bengt Skagerström

Fakta

Matcher i Norrköping:
Fr 12 juli: Frankrike-Ryssland
Må 15 juli: Spanien-Frankrike
To 18 juli: Ryssland-Spanien
To 25 juli: Semi 2

Linköping
12 juli: England-Spanien
15 juli: England-Ryssland
18 juli: Frankrike-England
22 juli: Kvartsfinal

Johan Bergerfalk är Norrköpings projektansvarige för EM.

Oskar (inte verifierad)

lör, 2013-02-23 11:09

1. Föreningslivet

Föreningslivet måste vara den avgörande faktorn tillsammans med kundaktiviteter som kan stimulera distriktens och SvFF:s sponsorer. Annars kan man vara rädd för att det inte blir den folkfest som vi alla hoppas på. Låt distrikten arbeta med centrala sponsorer och att de gör aktiviteter/erbjudande så kommer det att bli bra.
I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.