”Stockholm ingen evenemangsstad”

VM-generalen Tony Wiréhn är kritisk. Ishockeyns världsmästerskap syns inte i Stockholm. Evenemanget märks enbart runt Globen. Ändå fick stan intäkter om 267 miljoner kronor vid fjolårets svala VM.
I och runt Globen är stämningen hög, men annars märks inte mycket i Stockholm att ishockey-VM pågår. Foto: Scanpix

 

- Jag tycker inte att det har fungerat. Det är för många inblandade. Vi har inte kommit igenom med de ambitioner vi hade med Stockholms stad, säger Tony Wiréhn till SvD.

"Stockholm ingen eventstad"

- Man har en ambition att vara en eventstad av världsklass men jag tycker inte att man är organiserade nog för det.

Ändå påvisar Tiréhn hur hockey-VM drar in miljontals kronor till Stockholms stad.

På hockeyförbundet kan man jämföra med erfarenheterna från planeringen av junior-VM i Malmö årsskiftet 2013-14.

- Kommunen vet hur man ska ”dressa” staden för att det ska framgå att det spelas ett VM och vi får en helt annat support där. Stockholm borde dra fördelar av ett sånt här evenemang, men gör det inte, menar Tony Wiréhn.

Fjolåret gav 267 miljoner

Ändå är ett VM en god affär för staden. De turistekonomiska effekterna är stora. Det visar rapporterna från VM i fjol där analysföretaget Sweco Eurofutures på uppdrag av Stockholm Visitors Board (SVB) har granskat de ekonomiska konsekvenserna.

Då var ändå VM långt ifrån en succé. Vid undersökningen framkom att av 150 000 åskådare var 57 procent bosatta utanför Stockholm. 18 procent av dessa stannade en natt i Stockholm, 28 procent två nätter och 38 procent fyra eller fler. Tre fjärdedelar av de som övernattade gjorde det på hotell (66 procent) eller vandrarhem (9 procent).

I genomsnitt spenderade hockeyturisten 3 180 kronor per dygn i Stockholm och totalt uppgick intäkter till 267 miljoner.

Svalt intresse

Med dessa fakta tog VM-organisationen kontakt med Stockholms stad, men fick ett svalt mottagande inför årets VM.

Enligt SvD hade finansborgarrådet Sten Nordin (m) inte tid med mer än en halvtimme för diskussion om VM och trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (m) reserverade också 30 minuter före ett samtal...

- Stockholms Visitors Board har jobbat bra och vi har fått sammanlagt 2,1 miljoner kronor därifrån. Men de pengarna gick åt i marknadsföringskostnader när vi sökte VM, säger Tony Wiréhn.

"Vi har många steg kvar"

Visitors Board betalade också lokalen när arrangörerna bjöd hockeykongressens deltagare på middag på Vasamuséet, och stod också för några VM-banderoller i Stockholm.

I ett mail till SvD skriver Sten Nordin:

- Det är tråkigt att Ishockeyförbundet inte är nöjda med hur evenemanget skötts från vår sida. Stockholm har en ny evenemangsstrategi som syftar till att förbättra och lyfta vårt arbete som värdstad för olika typer av evenemang. Detta är ett långsiktigt arbete som just har påbörjats och som syftar till att vi i framtiden ska bli en evenemangsstad i världsklass. Vi inser givetvis att vi har många steg kvar.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.