300 båtar samlade mitt i Stockholm

Över 300 segelbåtar är förtöjda vid Skeppsholmen i Stockholm inför ÅF Offshore Race, dvs Gotland Runt. Den båt som drar till sig mest blickar är Esimit Europa 2, en gigant om 100 fot och som inte gör annat än vinner.
Många i besättningen på Esimit Europa 2 har stor rutin från att ha seglat Volvo Ocean Race och Americas Cup. Foto: Niclas Ejderhov

 

Esimit Europa 2, med skepparen och legenden Jochen Schumann, är en av världens snabbaste och mest tekniskt avancerade båtar.

Gazproms flaggskepp

Dess prestanda och storlek får vem som helst att höja på ögonbrynen. 100 fot lång, god för farter över 38 knop och en vikt på 27 ton, varav kölen väger 11 ton.

Här krävs enorma resurser och en hel förmögenhet står bakom båtens tillkomst.

Huvudsponsor för projektet är Gazprom med ryska staten som majoritsägare. Gazproms största exportvara är produktion av naturgas, men företaget är också en stor aktör inom oljebranschen där Lundin-sfären via Vostok Gas tidigare ägde en procent, men tvingades att sälja sin andel på grund av finanskrisen 2007.

Startat 19 gånger, vunnit 19 gånger

Uppbackningen i segelprojektet finns från Alexei Miller som är VD i Gazprom och energiminister i Ryssland med förtroende från president Putin. Miller är också styrelseordförande i Gazprombank, Rysslands tredje största bank.

Så även om Esimit Europa 2 kräver en mångmiljonbudget så finns det att ta av...

ÅF Offshore Race är den första tävlingen utanför Medelhavet där båten deltar. Samtliga 19 kappseglingar där Esimit Europa har startat tidigare har slutat på samma sätt – båten har vunnit!

Fantastiskt projekt

- Vi känner oss väl förberedda både som team och med båten. Det ska bli väldigt roligt att få delta i en så stor havskappsegling så långt hemifrån, och förhoppningsvis lyckas vi i teamet säger, Jochen Schumann, skeppare ombord.

- Jag känner mig priviligerad att få vara en del av Esimit Europa, dels för att det inte går att få tag på bättre seglare, många av de här grabbarna har seglat Volvo Ocean Race och Americas Cup åtskilliga gånger och dels för att det är ett fantastiskt projekt. Båten är ett tekniskt underverk.

 

Juan Vila är navigatör ombord och berättar lite om utmaningarna att segla i Stockholms skärgård.

- Det handlar bara om att försöka behålla lugnet i situationer som kräver det. Går det för fort och vi inte riktigt har koll, så saktar vi ner. Det är inte svårare än så, som all annan segling så måste man ha sunt förnuft, säger han och skrattar.

Europeisk flagg

Med stöd från Europakommissionen fungerar projektet likt en diplomat, som skall verka för ekonomiskt och gränsöverskridande samarbete mellan samtliga europeiska länder.

Esimit Europa 2 är därför den enda båt som har möjlighet att segla under europeisk flagg.

Under lördagen gäller ÅF Inshore Race med 25 000 kr i prispengar och på söndag går starten för ÅF Offshore Race från Stockholms hamninlopp. Förväntningarna är höga på Jochen Schumann och hans team, och det vore nästan konstigt om deras båt inte korsar mållinjen först.

Viktor Birath

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.