Här kan kommuner tjäna pengar
En rapport från Handelns Utredningsinstitut, HUI, visar att 59 000 besökare vid SM-veckan 2013 i Halmstad genererade ett turismekonomiskt netto på över 60 miljoner kronor.
Besökaren spenderar
Det är inte pengar som i första hand går rakt ned i kommunens plånbok, men däremot in på de halländska handlarnas affärskonton.
De största delarna i den s.k. turistkronan utgör logi, mat och shopping. Besökarna bodde i genomsnitt cirka fyra nätter på hotell och spenderade 669 kr per dygn, medföljande gjorde av med 851 kr per dygn, en åskådare 801 kr per dygn.
SM-veckan är bara en i raden av arrangemang som visar hur stora belopp kommer i omsättning. Även en- och två-dagars event sätter fart på penningflödet och numera finns det också klara belägg för intäkternas storlek.
Stort pådrag
Just den fjärde upplagan av SM-veckan i Halmstad blev omfattande. 31 idrotter, 7 000 deltagare och över 200 nya svenska mästare och därtill stjärnor som Charlotte Kalla och Sarah Sjöström skapade ett större pådrag än tidigare SM-veckor.
- Det här kommer vi ha glädje av länge. Vikten och nyttan av evenemang, som kommer så många olika näringsgrenar och inte minst föreningarna tillgodo, säger kommunstyrelsens ordförande Carl Fredrik Graf.
SM-veckan startades år 2009 som ett projekt. Fyra år senare är evenemanget ett permanent och årligen återkommande, och arrangeras av Riksidrottsförbundet, Sveriges Television tillsammans med en värdstad sommar och vinter.
Ovärderlig marknadsföring
Över 140 mediarepresentanter fanns på plats och det innebar ett stort antal artiklar över hela Sverige. SVT sände många timmar och trots vackert sommarväder blev antalet tv-tittare stort. Den bevakningen och indirekt marknadsföringen för Halmstad kommun är värd enorma belopp.
- I Halmstad fick konceptet SM-veckan ett publikt och medialt genombrott. Mixen av etablerade idrotter med världsstjärnor som Charlotte Kalla och Sara Sjöström, tillsammans med morgondagens idrotter som streetbasket och roller derby, gör veckan till ett vinnande koncept, säger Patrik Wigelius, marknadschef Riksidrottsförbundet.
Och antalet deltagande idrotter är en av orsakerna till de glädjande siffrorna från SM-veckan som HUI nu presenterar. Det blev den största SM-veckan någonsin. Med 31 idrotter, 7000 deltagare och över 200 nya svenska mästare lever SM-veckan upp till ”epitetet” mini-OS.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.