AIK bästa publiklaget i Skandinavien

18 900 åskådare i publiksnitt, bäst i Skandinavien. Det gillar AIK-arna. Mindre roligt är resultatet för tredje kvartalet i räkenskaperna. Såväl vinst som intäkter och rörelseresultat minskade för AIK Fotboll AB har haft bättre siffror, ja, sämre också för den delen.
En lycklig AIK-are. Säsongen har ställt fansen på många prov, men slutligen blev det en anadraplats i allsvenskan och dessutom har laget lockat fler åskådare än något annat lag i Skandinavien. Foto: Janerik Henriksson, TT Nyheter

 

Men det tredje kvartalet 2013 tillhör inte de bästa. Vid en jämförelse med siffror vid motsvarande tidpunkt i fjol är det en klar försämring.  Vinst före skatt gav 144 000 kronor, mot 3,1 miljoner kronor i fjol. Intäkterna kom  upp i 32,7 miljoner kronor, mot 43,6 miljoner i fjol.

Och rörelseresultatet redovisas till 221 000 kronor mot 3,4 miljoner kronor i fjol.

Bäst i Skandinavien

Desto mer belåtna känner sig AIK-arna med publiksiffrorna. Det finns faktiskt ingen klubb i Skandinavien som lockar fler åskådare. Det innebär att AIK toppar både den allsvenska publikligan och den skandinaviska.

- Ja, jag såg det, kul. Som det ska vara, säger AIK:s vd Thomas Edselius till FotbollDirekt.se.

Det är sajten ecst.se fotboll som redovisar siffrorna.  AIK har också marginal till näst bästa lag som ör Bröndby med 16 753. Med tillägget att danska ligan bara har kommit till halvtid i antal spelomgångar.

MFF trea i publikligan

Tredje publikbäst är Malmö FF på 16 093, sedan följer FC Köpenhamn och Rosenborg. Tolv skandinaviska klubbar kommer över 10 000 åskådare i hemmasnitt.

- Vi hade så klart koll på att vi toppade i allsvenskan, men det här var en nyhet. Självklart jättepositivt att ha mycket folk på matcherna, det drar ännu mer publik. Det är en enkel ekvation, säger Edselius till FotbollDirekt.se.

- Störst i Skandinavien, det går ju att mäta på flera sätt. Man kan ha störst framgångar i Europa, bäst ekonomi och så vidare. Nu får vi ha som mål att klara det här varje år.

Hur mycket draghjälp har ni haft av den nya arenan?

- Det har förstås bidragit. Nu ska vi jobba hårt med arrangemangen och vara lyhörda inför feedback från besökare.

20 000 personer kom ändå

- Det har varit ett prövoår med nya arenan och det är mycket som kommer vara bättre till nästa år. Vi ska få ordning på gräset och på akustiken. Området häromkring arenan kommer också att bli bättre hela tiden.

Stor betydelse för publiksnittet hade premiären på Friends Arena mot Syrianska med över 43 000 åskådare. Avslutningen med 20 000 åskådare mot Helsingborg imponerar.

- Det var ändå en betydelselös sista match, det var kul och överraskande. Jag tror det beror lite grann på den konstiga säsongen som varit, med allt snack, alla skriverier och Ivans död så klart. Många kom nog för att visa sin kärlek efter allt som har hänt.

Fakta

Topp 12 i Skandinavien, publiksnitt

1. AIK, Sverige: 18 900.
2. Bröndby, Danmark: 16 753.
3. Malmö FF, Sverige: 16 093.
4. FC Köpenhamn, Danmark: 14 763.
5. Rosenborg, Norge: 14 538.
6. Djurgården, Sverige: 12 475.
7. Hammarby, Sverige: 12 101.
8. IFK Göteborg, Sverige: 11 589.
9. Brann, Norge: 11 270.
10. Viking, Norge: 10 338.
11. Helsingborg, Sverige: 10 284.
12. Vålerenga, Norge: 10 020.

Källa: ecst.se.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Hammarby fotboll har inte bara Zlatan som ny sponsor. Nu presenteras Spendrups som ny huvudpartner och klubbens exklusiva dryckespartner. 

Bajen har olika huvudpartnerskap med Sveriges största privata fastighetsägare (Stena Fastigheter), Sveriges störst bryggeri (Spendrups) och Craft som är en stor svensk spelare inom sports wear

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.