2 000 personer sökte "drömjobbet"...

Här kan man snacka om drömjobb – om man gillar att färdas mellan himmel och helvete. Att under nio månader uppleva Volvo Ocean race som journalist på en trång båt som saknar värme...
Lugna dagar har besättningen relativt lugnt. Och även ombordreportern. Här gär han en intervju och tycker att tillvaron är rätt behaglig. Andra kan det vara något annorlundare... Foto: Volvo Ocean Race

 

"Du kommer varken av eller på båtarna utan har du väl gått ombord är det vad som gäller under den 39 379 sjömil långa tävlingen runt jorden som startar i oktober 2014", ungefär så löd arbetsbeskrivningen.

Det är allt från sol till storm i alla avseenden. Med enorma penninginsatser.

Volvo Ocean Race är ett av de största sponsoreventen. I den förra tävlingen kostade en kampanj för ett lag cirka 25 miljoner euro.

Ett miljardprojekt

Det blir något billigare i nästa upplaga då kostnaden har bantats tack vare förändringar av tävlingsorganisationen. Nu gäller en ny entypsklass där alla båtar är exakt likadana. Dessutom ska ett centralt serviceteam serva hela tävlingsfältet.

Men kostnaden för varje företagslag 2014-15 beräknas blir minst 12-14 miljoner euro.

Varje båt ska ha en journalist ombord. Den personen ska bevaka händelserna i bild, text och ljud.

Först och lyckligast

Tom Bushell tycker i dag att han har fått världens chans.

- Det “bästa o värsta mediejobbet i världen”, skrattar han.

Ytterligare journalister ska rekryteras och faktum är att det kom 2 000 ansökningar från hela världen till tävlingskontoret.

I hård konkurens med andra sökande har TV-sportpresentatören Tom Bushell säkrat den första platsen till ett av de tuffaste mediejobben i världen – att vara ombordreporter i Volvo Ocean Race.

Efter tester är Tom Bushell uttagen som den förste ombordreportern. Nio månader och 39 379 sjömil väntar för den lycklige engelsmannen. Till vänster Rick Deppe från Volvo Ocean Race.                

Han testades först

I januari inleddes en kampanj i sociala medier för att söka talangfulla mediapersoner som ville ta plats som reportrar ombord på varje båt i startfältet. Trots att uppgiften fick rubriken ”det bästa och tuffaste jobbet i mediebranschen” översvämmades tävlingens högkvarter i Alicante, Spanien med ansökningar. 

Rick Deppe, som leder projektet för ombordreportrarna (OBR), har nu valt bland de sökande och skapat en lista på alternativ till de lag som hittills tillkännagivit att de ska delta i tävlingen.

Tom Bushell blev Abu Dhabi Ocean Racings val efter en rad tester på land och på havet under överseende av lagets skeppare Ian Walker.

Offrar jobbet

- Det finns inte många jobb i världen där journalister själva får delta i en tävling tillsammans med ett lag. Detta är ett av väldigt få, om inte det enda jobbet inom sportens värld, där man verkligen är mitt i smeten, säger Tom Bushell.

- När man rapporterar om fotboll kan man se att en spelare blir arg när han missar en målchans, men här är man med och upplever allt tillsammans och bredvid honom.

Tom Bushell är från Storbritannien, 31 år gammal och bosatt i Dubai. Han slutar sitt prestigefulla jobb som sportchef på Arabian Radio Network för att börja det nya jobbet i februari 2014 och bland sina imponerande meriter finns även ett jobb programledare på den regionala TV-kanalen City 7.

"Som att vara krigsreporter"

I februari börjar han träna för fullt för att vara redo för den nio månader och 39 379 sjömil långa tävlingen runt jorden som startar i oktober 2014.

- Vi är övertygade att Tom har rätt färdigheter och personlighet för att ta sig an den här mycket krävande uppgiften, säger tävlingens mediechef Jon Bramley.

- Det är som att vara krigsreporter utan att ha en chans att fly skottlinjen förrän man nått torra land. Det är därför det kallas ”det bästa och värsta mediejobbet i världen” – men vilken uppgift!

Ombordreportrar för första gången

Ombordreportrarna har fått utmaningen att visa resten av världen hur livet ser ut på riktigt ombord på tävlingsbåtarna Volvo Ocean 65 och hur de män och kvinnor som seglar på dem lyckas med otroliga prestationer i livsfarliga situationer, dag efter dag under nio månader.

- Tidigare har seglarna tenderat att låta sitt sjömanskap tala för sig självt. Men nu vill vi komma in under huden på dem och prata om deras tvivel, rädsla och motgångar likväl som deras stunder av glädje, tillägger Bramley.

- Vi vill se dem som riktiga och ofullkomliga människor som gör något som kräver år av erfarenhet och talang att genomföra.

Får inte bidra till seglingen

På de trånga 65-fot långa kappseglingsmaskinerna ska varje reporter dagligen att producera video-, ljud-, foto- och textmaterial med målet att locka fler människor via TV, web, sociala medier, radio, tidningar och magasin.

Dessutom, notera, ombordreportrarna får inte segla båtarna på något sätt.

I de två senaste tävlingarna har varje båt haft en lagmedlem ombord som bidragit till att skapa medialt material. Efter den sista omgången 2011-12 beslutade man att höja kvalifikationskraven för att försäkra att endast professionella reportrar skulle vara behöriga till ett jobb som onboard reporter.

Hittills har fyra lag tillkännagivit att de ska delta i Volvo Ocean Race 2014-15; Abu Dhabi Ocean Racing, Team SCA, Dongfeng Race Team och Team Brunel.

En fotograf ombord på en tävlingsbåt på Volvo Ocean Race har mycket speciella arbetsvillkor. Foto: Volvo Ocean race.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.