Bandyn vill upprepa succén

Finalen 2013 blev historisk. För första gången spelades SM-finalen inomhus med 38 474 åskådare. Nu satsar bandy mot en upprepning. Svenska Bandyförbundet satsar på att slå förra årets succéfinal.
Den första bandyfinalen på Friends Arena blev en maximal höjdpunkt för Hammarby och klubbens supporters.

 

- Det tog 54 år att slå publikrekordet på 28 848 åskådare. Nu hoppas vi på att redan i år kunna slå förra årets rekordpublik. Friends Arena i Solna har en publikkapacitet på 50 000 åskådare vid idrottsevenemang, vilket ger oss alla möjligheter att växa, säger bandyförbundets ordförande Håkan Ramsin.  

Mycket beror på vilka lag som nå finalen. Med Hammarby som ena part kommer garanterat mycket folk även i år.

Det tidigare rekordet var från 1959 då 28 848 åskådare såg Skutskär besegra Västerås i SM-finalen på Stockholm Stadion. Det nuvarande rekordet sattes under finalen 17 mars 2013 då Hammarby besegrade Sandvikens på Friends Arena.

- Förra årets final var fantastisk och det är klart att det blir en utmaning nu när ribban är satt så högt, men det är en utmaning vi med glädje antar. I år har vi dessutom några extra ess i rockärmen för att skapa en fantastisk inramning, säger Per Selin, Elitseriens ligachef och en av evenemangets arrangörer. 

Det blir den 108:e bandyfinalen som har blivit en angelägenhet för hela idrotts-Sverige. Finalhelgen inleds med damfinalen, juniorelitfinalen och ICA

Miniallsvenskan på lördagen för att avslutas med herrfinalen, söndag 16 mars.

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.