Allsvenskan storsatsar på e-sport
I år firar Allsvenskan 90 år, men det är ingen trött gamling som går mot ett 100-årsjubileum. Tvärtom. Allsvenskans intresseorganisation Svensk Elitfotboll siktar mot framtiden genom att försöka locka nya unga grupper till fotbollsläktarna samtidigt som klubbarna breddar sin rekryteringsbas.
Starkast växande
- Så kallad gaming och e-sport är kanske den starkast växande fritidssysselsättningen bland ungdomar idag. Det spelas och tävlas enormt mycket ute i landet och de festivaler som finns på det här området, exempelvis Dream Hack, samlar många tusen deltagare, säger Martin Rolinski på företaget Uncle Ned som är en av personerna bakom konceptet.
Svensk Elitfotboll satsar 2 miljoner på projektet, med hjälp av sina partners EA Sports, Svenska Spel och Quality Hotel i Nordic Choice-koncernen. Tanken är att det ska bli ett årligt återkommande evenemang som involverar alla klubbarna i Allsvenskan..
Minst hälften spelar
- Det här är en helt ny värld för oss. Men vi inser naturligtvis att måste synas också i den digitala världen för att driva fotbollsintresset bland de unga där, säger Madeleine Ödquist, projektledare på Svensk Elitfotboll.
Även Johan Segui, ordförande i AIK, är mycket positiv till satsningen när den presenteras i spelutvecklingsföretaget EA:s lokaler på Södermalm i Stockholm. Samtidigt erbjöds spelare och supporters att förhandstesta det nya och uppgraderade fotbollsspelet FIFA 15.
- Jag tror att minst 50 procent av våra supportrar sysslar med gaming och digitala fotbollsspel. Det här är ett bra sätt att knyta till oss ungdomar i tidig ålder för att sedan kunna rekrytera talanger till lagen, säger Johan Segui.
Fansen närmare spelarna
AIK:s stjärnforward, tillika landslagsman, Nabil Bahoui håller med sin ordförande:
- Fansen kommer att uppleva E-Svenskan som en bra grej för att komma närmare oss spelare och få chansen att representera sin klubb i finalen. Det blir en slags press det också, som fotboll på riktigt. Det är alltid press när du representerar AIK.
Kvalificeringen till finalen av E-Svenskan sker vid 16 tillfällen på alla allsvenska orter med start i Kalmar den 6 oktober och avslutning i Gävle den 30 oktober. Finalen avgörs i Stockholm i början av november. Det segrande laget vinner 50 000 kr - att användas till supporterklubbens verksamhet.
Thomas Westlind
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.