Problemet att vara för populär

Vasaloppets popularitet är ett problem. Eller har varit. Nya rutiner och nytt beteende ska nu skapa ordning och hänsyn till lojalitet.
Vasaloppet har varit det i särklass mest populära motionsvevenemanget i flera år. Det samma gäller nu också Cykelvasan. Men nu ska alla intresserade slippa stressen och pressen när de ska anmäla sig.

 

Det är egentligen en avundsvärt situation. Intresset är större än störst. Alla som vill vara med får inte vara med. Hur många arrangörer önskar inte en sådan situation.

Fast i Mora har det vuxit till ett gigantiskt problem.

CykelVasan 2014 fylldes på tre minuter och drygt 15 000 platser till Vasaloppet 2015 tog slut på 92 sekunder. 

Bort med sekundstressen

Jätteintresset skapar krav och arrangörerna har tvingats till ett helt nytt anmälningssystem. Den nya modellen ska eliminera sekundstressen och ta hänsyn till deltagares lojalitet – allt för att göra det så rättvist som möjligt.

Det senaste året har Vasaloppsorganisationen arbetat intensivt med att utvärdera situationen för att hitta ett nytt tillvägagångssätt. Framför allt, nu slipper människor pressen att sitta och vara snabba på tangenterna vid ett visst klockslag.

- Först till kvarn-modellen håller tyvärr inte längre för de största loppen. Med det allt mer extrema trycket vi fått uppleva de senaste åren så blir det orättvist när det endast handlar om sekunder och så vill vi inte ha det, berättar Marcus Berndt som är chef för tävlingsadministrationen på Vasaloppet. Han och hans team har noggrant utvärderat olika alternativ, hur andra arrangörer har löst om inte samma så i alla fall liknande problematik och sedan tagit fram ett nytt system.

Modell hämtad från utlandet

Vid anmälan till svenska motionsevenemang gäller det vara ute i god, medan anmälan till stora arrangemang runt om i världen, exempelvis flera maratontävlingar, till stor del bygger på lottning då efterfrågan blivit allt för stor. 

En typisk modell är att man får en vecka på sig att göra en föranmälan och sedan lottas vilka som får en startplats om det visar sig att platserna inte räcker.

- Vi kommer att ha en liknande process för våra mest populära lopp, säger Marcus Berndt. 

Premiera lojalitet

- Men vi kommer även att premiera de som åkt loppen tidigare. Det vi vill förmedla med den nya modellen är: ta bort sekundshets, främja lojalitet och göra det mer pedagogiskt genom att dela upp olika lopp på olika dagar. Lottning används endast som verktyg om efterfrågan visar sig vara större än våra olika kvoter.

Modellen består av två olika tillvägagångssätt som sker var för sig – först ut är de mest populära loppen CykelVasan 90 och UltraVasan 90. 

Här sker först en intresseanmälan som är öppen under tre dagar och det spelar ingen roll när under den tiden man gör sin registrering. Därefter delas de registrerade in i två kvoter, en för ”lojala” och en för ”övriga”. För att vara lojal ska man ha deltagit i det aktuella loppet minst en gång de senaste tre åren.

En kvot debutanter

Om antalet lojala deltagare visar sig överstiga kvotens storlek sker lottning och de som inte kommer med flyttas till kvoten övriga, där de får ny chans. Därmed är det inte säkert att alla lojala garanteras en plats. 

Vasaloppet värnar även om att få en stor grupp förstagångsdeltagare i loppen. De som inte har åkt det aktuella loppet de senaste tre åren hamnar i kvoten övriga. Om antalet platser överstiger kvotens storlek sker lottning även här.

Men populariteten kan man ju inte göra mycket åt. Dvs alla som vill kan inte få plats. Det problemet är svårare att lösa.

Nybörjare (inte verifierad)

tis, 2014-09-16 10:02

1. Vasaloppet

Helt klart ett steg i rätt riktning. Jag tycker dock att Vasaloppet har ett större ansvar mot andra lopp. Om Vasaloppet skulle kräva att alla deltagare har kvalat in via andra lopp, eller via Vasaloppet så skulle det ge ett uppsving i deltagande i dem andra loppen. Kan tex göras via ett poängsystem såsom världens mest prestigefulla ultratrail, UTMB.
I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.