Båten ska bärgas och repareras

Visst är bilden vemodig, en kraschad stor segelbåt mitt ute i Indiska Oceanen. En båt värd runt 45 miljoner. Och nu ska bärgningen inledas!
Här är Team Vestas Wind , den danska båten, före kraschen. Men trots olyckan finns förhoppningar om att kunna bärga båten och göra den tävlingsklar igen.

 

Värden för åtskilliga miljoner höll på att gå förlorade och människor var i stor fara när dramatiken plötsligt tilltog i Volvo Ocean Race. 

En halvmeter djupt

Smällen i lördags natt måste ha varit våldsam. Revet är känt och sträcker sig flera kilometer under vattenytan. Något måste ha gått fel, datatekniken eller den mänskliga faktorn, när  Team Vestas Wind dundrade upp på revet och slog sönder båda rodren och andra delar av båten.

De nio besättningsmännen måste ha kastats kors och tvärs, men som genom ett under undkom alla oskadda. De omgavs av hav var de än tittade och egentligen borde paniken varit nära.

Men – djupet var inte mer än en halvmeter!

Båten ska bärgas

I morgonljuset kunde de vada med vatten till knäna till en torrare plats på revet. 

Den nära 20 meter långa båten är lämnad åt sitt öde, men bara tillfälligt. Team Vestas Wind ligger på ett rev i en avlägsen del av Mauritius skärgård efter kraschen och nu inleds försöken till bärgning. Förhoppningen är nämligen att båten ska fortsätta tävlingen! 

Neil Cox, shore manager för det danska laget, säger: 

- Bilden målar en ganska grafisk bild av vad som händer där ute. Den bild säger mer än 1000 ord.

"Strandade i en sandlåda"

- Vi har haft nio killar som har suttit på vad som i grunden är en sandlåda i mitten av Indiska oceanen.

De hämtades av en kustbevakningsbåt och har vilat i ett av de få husen på den närliggande ön Ile du Sud, där det finns minimal kommunikation med omvärlden.

De har fått matpaket från ett kustbevakningsplan och har också hunnit att hämta segel, rep, dieselbränsle, elektronik och hårdvara från båten i den händelse båten skulle föras bort av havet. Nu inleds undersökningen om båtens skador för att se om den kan bärgas, repareras och på några få dagar bli startklar igen – med samma besättning.

Så länge är de på väg i en fisketrålare till Mauritius. En båt som trafikerar den 43 mil långa sträckan bara en gång i veckan och färden tar mer än en dag. Men på onsdagsmorgonen beräknas de vara framme. 

Båtar för 45 miljoner

En Volvo Ocean 65:an kostar cirka 4,5 miljoner euro och är runt 30 procent billigare än sin föregångare och med lägre driftkostnader, om båten används i två upplagor av tävlingen och kostnaden delas upp över tid.

I tidigare omgångar av Volvo Ocean Race kostade en teamsatsning över 25 miljoner euro. Tack vare tävlingsorganisationens förändringar har den kostnaden sjunkit till mellan 12-14 miljoner euro för en upplaga och 11,5 miljoner euro för två upplagor.

Ett exempel på förändring är att service och underhåll för de nya båtarna sköts centralt av Volvo Ocean Race för samtliga lag.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.