Konståkningen prövar nya säljgrepp

Provision till partners, säljtävling bland klubbarna och event i centrala Stockholm. Svenska Konståkningsförbundet prövar nya grepp i biljettförsäljningen inför EM i Ericsson Globe.
Katarina Henriksson, ordförande i Svenska Konståkningsförbundet, står bakom mycket av nya marknadsföringsgrepp inför arrangemanget i Globen.

 

Målet är en publik på 40 000 i Ericsson Globe den 26 januari-1 februari. Med sex veckor kvar till EM och julförsäljningen att räkna hem så är arrangörerna halvvägs till målet. 

Provision och säljtävling

- Vad jag hört från de som sålt till liknande evenemang är att folk bestämmer sig allt senare för att köpa biljetter. Jag hoppas på en bra försäljning till jul, det är ju faktiskt den perfekta julklappen, så att vi kan gå in i januari och jobba vidare inför EM enligt plan, säger Katarina Henriksson, ordförande i Svenska Konståkningsförbundet.

Nu testas nya grepp för att öka försäljningen, förstärka föreningslivet och stödja verksamhet som anknyter bland annat att ge sina EM-partners, World Childhood Foundation och 1,6-2,6 miljonersklubben med Alexandra Charles i spetsen,  provision på biljettförsäljningen.

Provision får även landets konståkningsklubbar, 15 procent på varje biljett de säljer eller förmedlar enligt ett visst system med koder på biljetterna. Dessutom deltar de i en säljtävling där den som lyckas bäst, bland annat i relation till antalet medlemmar vinner en världsmästare i isdans att använda en hel helg – att använda till att vässa klubbens åkare ytterligare.

Törstar efter framgång

Under två helger har julklappsjagande stockholmare också kunnat njuta av bra konståkning på isbanan i Kungsträdgården, centrala Stockholm. Det har varit ett bra skyltfönster för biljettförsäljningen inför EM, enligt Katarina Henriksson som hoppas följande av EM:

- Först och främst att så många som möjligt tar chansen och kommer till Ericsson Globe för att uppleva konståkning live, för det är då den är som bäst. 

- Idrottsligt vore det fantastiskt om vi äntligen kunde ta en medalj, vi har legat nära i några år nu.

Svensk konståkning törstar efter framgångar. Senaste stora framgången var Viktoria Helgessons femteplatser vid EM 2012 och 2013. Hon är med det bästa svenska vid ett internationellt mästerskap sedan 1937, då Vivi-Anne Hultén tog ett VM-brons.

Henrik Stenson var inte särskilt svårflirtad. Där fanns redan Nicklas Lidström och Stefan Edberg, två av svensk idrotts mest framgångsrika personer.  Och mest förmögna. Så Henrik Stenson passade in och blir  majorvinnaren och Sveriges bästa manliga golfare genom tiderna nu delägare i det framgångsrika kapitalförvaltningsbolaget Case. 

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

För andra året i rad avgörs Swedish Challenge hosted by Robert Karlsson på Katrineholms Golfklubbs bana Jättorp. Det är den nästa största tävlingen i landet efter Nordea Masters. Men tävlingsledaren och projektledaren Ingela Lindell siktar högre.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Den 12 augusti är det premiär för TV3:s nya sportsatsning, Sportlördag ett studiomagasin med direktsänd sport. I premiärprogrammet bjuds det på Premier League-fotboll då regerande mästarna Chelsea möter Burnley. 

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.