Konståkningen prövar nya säljgrepp

Provision till partners, säljtävling bland klubbarna och event i centrala Stockholm. Svenska Konståkningsförbundet prövar nya grepp i biljettförsäljningen inför EM i Ericsson Globe.
Katarina Henriksson, ordförande i Svenska Konståkningsförbundet, står bakom mycket av nya marknadsföringsgrepp inför arrangemanget i Globen.

 

Målet är en publik på 40 000 i Ericsson Globe den 26 januari-1 februari. Med sex veckor kvar till EM och julförsäljningen att räkna hem så är arrangörerna halvvägs till målet. 

Provision och säljtävling

- Vad jag hört från de som sålt till liknande evenemang är att folk bestämmer sig allt senare för att köpa biljetter. Jag hoppas på en bra försäljning till jul, det är ju faktiskt den perfekta julklappen, så att vi kan gå in i januari och jobba vidare inför EM enligt plan, säger Katarina Henriksson, ordförande i Svenska Konståkningsförbundet.

Nu testas nya grepp för att öka försäljningen, förstärka föreningslivet och stödja verksamhet som anknyter bland annat att ge sina EM-partners, World Childhood Foundation och 1,6-2,6 miljonersklubben med Alexandra Charles i spetsen,  provision på biljettförsäljningen.

Provision får även landets konståkningsklubbar, 15 procent på varje biljett de säljer eller förmedlar enligt ett visst system med koder på biljetterna. Dessutom deltar de i en säljtävling där den som lyckas bäst, bland annat i relation till antalet medlemmar vinner en världsmästare i isdans att använda en hel helg – att använda till att vässa klubbens åkare ytterligare.

Törstar efter framgång

Under två helger har julklappsjagande stockholmare också kunnat njuta av bra konståkning på isbanan i Kungsträdgården, centrala Stockholm. Det har varit ett bra skyltfönster för biljettförsäljningen inför EM, enligt Katarina Henriksson som hoppas följande av EM:

- Först och främst att så många som möjligt tar chansen och kommer till Ericsson Globe för att uppleva konståkning live, för det är då den är som bäst. 

- Idrottsligt vore det fantastiskt om vi äntligen kunde ta en medalj, vi har legat nära i några år nu.

Svensk konståkning törstar efter framgångar. Senaste stora framgången var Viktoria Helgessons femteplatser vid EM 2012 och 2013. Hon är med det bästa svenska vid ett internationellt mästerskap sedan 1937, då Vivi-Anne Hultén tog ett VM-brons.

Förra veckan kom nödropet från allsvenska GIF Sundsvall: ”Vi behöver fem miljoner kronor snabbt”. Klubben blev bönhörd. Sponsorer och företag i stadens näringsliv har lånat ut fem miljoner.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Tio klubbar i herrarnas elitserie har beviljats elitlicens för säsongen 2018/19. Övriga fyra klubbar kommer fortsatt att granskas under innevarande verksamhetsår.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.