Publikrusning efter biljetter

Två dagar kvar till invigningen av VM i innebandy. Då har försäljningen redan slagit nytt rekord. "Vi har i nuläget sålt närmare 110 000 biljetter", säger projektledaren Magnus Nilsson.
Förbundskapten Jan-Erik Vaara har till uppgift att leda innebandylandslaget till en ny VM-medalj. Foto: Per Wiklund

 

Fredagen den 5 december blir det en pampig invigning av årets största idrottsmästerskap i Sverige. På Götaplatsen kommer såväl VM i innebandy som Julstaden Göteborg att förklaras öppnad. 16 lokala ungdomslag, som representerar de deltagande nationerna, ska i ett mäktigt ljuståg marschera från Gustav Adolfs Torg och längs Avenyn.

Överträffar Tjeckien

Redan nu kan man konstatera att turneringen blir en publiksuccé. 2008 avgjordes VM i Tjeckien och efteråt kunde arrangörerna totalt räkna in 104 018 åskådare.

Det är inte längre en toppnotering. Sex år senare har Sverige och Göteborg överträffat den siffran.

- Vårt fokus har varit på arrangemangets huvudsakliga målgrupper. Dels ungdomar mellan 20 och 25 år, dessutom att hela familjer ska ha råd att uppleva VM-festen. En av nycklarna för att slå publikrekordet har varit att anpassa priserna mot de här båda grupperna, säger turneringsansvarige Magnus Nilsson och fortsätter:

- Nu ser vi att de här priserna även lockar fler målgrupper, vi når nya fans och supportrar som vill uppleva VM live. Dessutom har de aktiviteter vi och våra partners gemensamt har byggt upp, exempelvis vår Fan Zone på Svenska Mässan (öppet 11–14 december med fri entré), också bidragit till att öka intresset.

48 matcher i VM

Magnus Nilsson tror att åtskilligt fler biljetter kommer att säljas framöver.

- Vi är också övertygade om att många som ännu inte bokat sin biljett kommer att bli sugna på innebandy av högsta internationella klass då mästerskapet väl är i gång. Den ovan nämnda siffran kommer alltså att putsas rejält. 

Till finalhelgen, 13-14 december, återstår i nuläget endast ett ett par hundra biljetter. VM pågår 5–14 december 2014. 16 nationer är representerade och ska i Scandinavium och Lisebergshallen spela totalt 48 matcher.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.