Mässan satsar för fulla segel

Den 21-28 juni går Volvo Ocean Race i mål i Göteborg – med Svenska Mässan och Gothia Tower som huvudpartner och en mässyta stor som en fotbollsplan.
Göteborg och Älvsborgsbron, här ska Volvo Ocean Race ha målgång i juni. 2006 var Göteborg ett etappmål och hundratusentals människor fanns på stränderna. Foto: Adam Ihse, TT

 

Båtarna har precis gått i mål i Sanya, Kina, det tredje stoppet av tio på jorden-runt-seglingen Volvo Ocean Race. Ett varmt välkomnande väntade.

350 000 åskådare

Det är dock ingenting  mot vad som väntar i Göteborg 21-28 juni, då båtarna går i mål efter 38 739 sjömil (71 745 km) till havs under nästan tio månader.

Arrangörerna väntar 350 000 åskådare till Frihamnen-området vid Göta Älv-bron under veckan när båtarna når sluthamn.

Det känner Svenska Mässan och Gothia Tower är en alldeles ypperlig tid och plats att visa upp sig.

Exponera helhetserbjudande

- Det är en stor ära för oss att arbeta med det här mycket publika och professionella evenemanget, Det här är ett världsarrangemang som ger oss en fantastisk möjlighet att exponera vårt helhetserbjudande och också kunna möta en rad intressanta målgrupper, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska Mässan, där Gothia Tower ingår.

Utställarområdet kommer att bestå av flera olika paviljonger, restauranger och eventområden. Arrangemang av olika slag kommer att anordnas för såväl sponsorer som publik.

Under veckan med målgång kommer Svenska Mässan att arrangera Welcome Home Expo, en mässa på 7 000 kvadratmeter i Frihamnen – alltså ungefär lika stor som en fotbollsplan (elvamanna). 

Tydlig koppling

Fokus kommer att ligga kring boende och boendeformer, såsom mobilt boende, Attefallshus, allt inom trädgård, inredning och design kopplat till boende. Även en seminariedel kommer att kopplas till eventet.

Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen tillika gästkrönikör i Idrottens Affärer, säger angående satsningen:

- Det är helt rätt! Det finns en tydlig koppling mellan mässans verksamhet som nu utvecklas mot mobila mässor och målgången – liksom  Gothia Tower som på kort tid blivit ett av Göteborgs nya landmärken. Målgången av Volvo Ocean kommer att väcka positiva känslor. 

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.