Mässan satsar för fulla segel

Den 21-28 juni går Volvo Ocean Race i mål i Göteborg – med Svenska Mässan och Gothia Tower som huvudpartner och en mässyta stor som en fotbollsplan.
Göteborg och Älvsborgsbron, här ska Volvo Ocean Race ha målgång i juni. 2006 var Göteborg ett etappmål och hundratusentals människor fanns på stränderna. Foto: Adam Ihse, TT

 

Båtarna har precis gått i mål i Sanya, Kina, det tredje stoppet av tio på jorden-runt-seglingen Volvo Ocean Race. Ett varmt välkomnande väntade.

350 000 åskådare

Det är dock ingenting  mot vad som väntar i Göteborg 21-28 juni, då båtarna går i mål efter 38 739 sjömil (71 745 km) till havs under nästan tio månader.

Arrangörerna väntar 350 000 åskådare till Frihamnen-området vid Göta Älv-bron under veckan när båtarna når sluthamn.

Det känner Svenska Mässan och Gothia Tower är en alldeles ypperlig tid och plats att visa upp sig.

Exponera helhetserbjudande

- Det är en stor ära för oss att arbeta med det här mycket publika och professionella evenemanget, Det här är ett världsarrangemang som ger oss en fantastisk möjlighet att exponera vårt helhetserbjudande och också kunna möta en rad intressanta målgrupper, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska Mässan, där Gothia Tower ingår.

Utställarområdet kommer att bestå av flera olika paviljonger, restauranger och eventområden. Arrangemang av olika slag kommer att anordnas för såväl sponsorer som publik.

Under veckan med målgång kommer Svenska Mässan att arrangera Welcome Home Expo, en mässa på 7 000 kvadratmeter i Frihamnen – alltså ungefär lika stor som en fotbollsplan (elvamanna). 

Tydlig koppling

Fokus kommer att ligga kring boende och boendeformer, såsom mobilt boende, Attefallshus, allt inom trädgård, inredning och design kopplat till boende. Även en seminariedel kommer att kopplas till eventet.

Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen tillika gästkrönikör i Idrottens Affärer, säger angående satsningen:

- Det är helt rätt! Det finns en tydlig koppling mellan mässans verksamhet som nu utvecklas mot mobila mässor och målgången – liksom  Gothia Tower som på kort tid blivit ett av Göteborgs nya landmärken. Målgången av Volvo Ocean kommer att väcka positiva känslor. 

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.