Mässan satsar för fulla segel

Den 21-28 juni går Volvo Ocean Race i mål i Göteborg – med Svenska Mässan och Gothia Tower som huvudpartner och en mässyta stor som en fotbollsplan.
Göteborg och Älvsborgsbron, här ska Volvo Ocean Race ha målgång i juni. 2006 var Göteborg ett etappmål och hundratusentals människor fanns på stränderna. Foto: Adam Ihse, TT

 

Båtarna har precis gått i mål i Sanya, Kina, det tredje stoppet av tio på jorden-runt-seglingen Volvo Ocean Race. Ett varmt välkomnande väntade.

350 000 åskådare

Det är dock ingenting  mot vad som väntar i Göteborg 21-28 juni, då båtarna går i mål efter 38 739 sjömil (71 745 km) till havs under nästan tio månader.

Arrangörerna väntar 350 000 åskådare till Frihamnen-området vid Göta Älv-bron under veckan när båtarna når sluthamn.

Det känner Svenska Mässan och Gothia Tower är en alldeles ypperlig tid och plats att visa upp sig.

Exponera helhetserbjudande

- Det är en stor ära för oss att arbeta med det här mycket publika och professionella evenemanget, Det här är ett världsarrangemang som ger oss en fantastisk möjlighet att exponera vårt helhetserbjudande och också kunna möta en rad intressanta målgrupper, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska Mässan, där Gothia Tower ingår.

Utställarområdet kommer att bestå av flera olika paviljonger, restauranger och eventområden. Arrangemang av olika slag kommer att anordnas för såväl sponsorer som publik.

Under veckan med målgång kommer Svenska Mässan att arrangera Welcome Home Expo, en mässa på 7 000 kvadratmeter i Frihamnen – alltså ungefär lika stor som en fotbollsplan (elvamanna). 

Tydlig koppling

Fokus kommer att ligga kring boende och boendeformer, såsom mobilt boende, Attefallshus, allt inom trädgård, inredning och design kopplat till boende. Även en seminariedel kommer att kopplas till eventet.

Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen tillika gästkrönikör i Idrottens Affärer, säger angående satsningen:

- Det är helt rätt! Det finns en tydlig koppling mellan mässans verksamhet som nu utvecklas mot mobila mässor och målgången – liksom  Gothia Tower som på kort tid blivit ett av Göteborgs nya landmärken. Målgången av Volvo Ocean kommer att väcka positiva känslor. 

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.