”Oförstående och besvikna”

Stockholm Business Region beslutade på tisdagen att återkalla sponsorsatsningen om 200 000 kronor till Asics Stockholm Marathon. Hos Hässelby SK och Spårvägens FK är besvikelsen stor.
Hur kunde det bli så här, frågar sig friidrottsledarna i Hässelby och Spårvägen efter förlusten av 200 000 kronor. Foto: Bertil Ericsson, TT

 

- Vi är besvikna och förvånade. Vi sökte, och fick stödet beviljat, för att till årets lopp kunna öka marknadsföringen gentemot internationella maratonturister, och har under vintern och våren med detta ekonomiska stöd som hjälp bland annat besökt stora löparmässor i över 20 städer i tre världsdelar för att marknadsföra loppet och Stockholm som turiststad, skriver ordförande Bengt Olson.

Stockholms största evenemang

- Vi anser således att vi fullt ut uppfyllt våra åtaganden beskrivna i det beslut som fattades av Stockholm Business Region den 3 februari i år.

Olsson menar att marknadsföringen har varit lyckad och till dags dato är ca en tredjedel av loppets ca 21 000 anmälda löpare från utlandet. De representerar 101 nationer vilket gör tävlingen till det mest internationella idrottsevenemanget i Sverige i år.

Arrangörerna anser att loppet troligen är Stockholms mest betydande årligen återkommande turistevenemang. Enligt en undersökning som Stockholm Stad genomförde efter fjolårets lopp genererade loppet 212 miljoner i turistekonomisk omsättning, vilket motsvarar 152 årsverken i sysselsättningseffekt.

"Har inte vilselett"

- Inget kunde vara fel när Stockholm Business Region anser att vi arrangörer vilselett dem genom att addera en nordisk landskamp och att loppets internationella status på grund av detta inte kommer att vara den samma. 

- Den nordiska landskampen är enbart ett tillägg i loppet vid sidan av kampen om slutsegern, det svenska mästerskapet och motionsfolkfesten som är loppets ryggrad. 

- Den nordiska landskampen var dessutom känd redan vi tiden för ansökan, så inte på något sätt kan det hävdas att vi undanhållit något eller vilselett Stockholm Business Region.

Slutligen menar Bengt Olsson att det uteblivna stödet inte påverkar loppet negativt, då resurserna redan har använts till det de var avsedda för.  

Stefan Permander (inte verifierad)

ons, 2015-05-20 16:13

1. Stockholm stad visar en skrämmande inkompetens och PK hysteri

Stockholm stad - vad sysslar ni med? Inget i Sthlm Marathons arbetsidé om att utveckla tävlingen går i strid med någon annan idrott, tävling eller den allmänna uppfattningen. Beslutet känns som ett hysteriskt snabbt och oöverlagt besparingsprojekt där man "ursäktar" sitt handlande genom att "förnedra" ett av stadens viktigaste evenemang!

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.