Tuff kamp mellan kommuner

Kampen mellan kommuner om stora evenemang blir allt tydligare. Idrott som affärsidé i form av ökade intäkter för besöksnäringen är bevisbart och det har skärpt agerandet från ett antal kommuner.
De största volleyarrangemangen hamnar nu i Uppsala medan Katrineholm är förloraren i den kampen mellan kommunerna om att tjäna pengar inom besöksnäringen.

 

Medvetenhet hos kommunerna ökar och det i sin tur innebär att mångåriga arrangemang inte är så självklara...

Ett typiskt bevis spelas upp just nu med Katrineholm som förlorare och Uppsala som vinnare.

Segrare och förlorare här också

Volleybollens Grand Prix och Swedish Beach Tour har i många år genomförts i Katrineholm. Tills nu.

Svenska Volleyevent AB såg en affärsidé om arrangemangen bytte ort. De vill via samarbeten mellan tävlingar i olika delar av Sverige skapa nya möjligheter, inte minst på intäktssidan. Bolaget är för övrigt Svenska Volleybollförbundets helägda event- och marknadsbolag.

I Uppsala uppstod ett intresse i kommunhuset och dubbla volleyevenemangen lockade. Med alla besökare, spelare, ledare, supporters och andra blir det bra många besökare.

Delvis nybyggda Fyrishov skulle lanseras och där passade Grand Prix bra och Swedish Beach Tour kunde förläggas till Vaksala Torg.

Många besökare

- Vi har ett bra samspel med Destination Uppsala och Uppsala Volley som gör att vi kan knyta upp båda tävlingarna under en treårsperiod. Det skapar stora utvecklingsmöjligheter för båda arrangemangen, säger Sveabs projektledare Jakob Birgersson till Meetings.

Till saken hör att vid GP spelas också även Distriktsslaget och Ungdomens GP och därmed samlas ett stort antal människor med allt vad det innebär i intäkter.

- Med stora och delvis helt nybyggda hallar ser vi större möjligheter till mer publik och ytterligare sponsorsamarbeten, säger Jakob Birgersson.

Bra samarbete med kommunen

Uppsala Volleys ordförande Anders Karlsson är tacksam:

- Det är mycket positivt att Uppsala Kommun och Destination Uppsala bidrar till en långsiktig lösning som gör att evenemangen stannar här de kommande tre åren, säger Uppsala Volleys ordförande Anders Karlsson.

Destination Uppsala är kommunens bolag och här framhåller Anna Lindström:

- Tillsammans genererar de två idrottsevenemangen över 6 000 gästnätter till Uppsala, under perioder som i vanliga fall har en lägre beläggningsgrad, säger Anna Lindström på, och fortsätter:

Damkronornas bojkott av kommande landslagsläger på Bosön, med planerad start under torsdagen, och  höstens landskamper väcker stor irritation hos Tommy Boustedt, förbundets generalsekreterare.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det blir ett handbolls-EM efter årsskiftet som inte liknar något annat. Med matcher i såväl Sverige, Norge som Österrike.  EM 2020 är sannerligen annorlunda. Det blir första gången som mästerskapet avgörs med 24 lag. 

Det blir en finalhelg med fem matcher – två semifinaler, final, bronsmatch och match om femte plats påTele2 Arena och förhoppningen är att 22 000 åskådare fyller läktarna.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

27 svenskar har den här sommaren tagit steget över till NHL. Nu ska klubbarna göra rätt för sig. Det handlar totalt om 82 milljoner kronor som svensk hockey  har rätt till.