Gratis entré lockar åskådarna

Karlskoga Motorstadion AB testar nytt grepp för att locka publik. Samtliga tävlingar på Gelleråsen under 2015 är gratis för besökare.
Mike Luff är Gelleråsens vd och tror att den här säsongen kan bli lyckad - inte minst tack vare gratis inträde..

 

- Jag tror på ett upplägg där du inte behöver lyfta plånboken för att komma in. Då har du mer pengar att röra dig med på området, säger banans vd, Mike Luff.

25-årsjubileum

Sedan 1991 har Karlskoga Motorstadion AB stått för driften av Gelleråsens motorbana. I år är det 25-årsjubileum och klubben vill locka en större och bredare publik till den klassiska banan. Fri entré till samtliga evenemang under 2015 ska resultera i storpublik och skapa nya intäktskällor. 

- Våra andra verksamheter på området är beroende av att vi har många besökare. Med fler besökare kan vi istället skapa större intäkter via exempelvis restaurangen, go kartbanan och parkeringsavgifter. 

Inspirationen är hämtad från Karlstads musikfestival Putte i parken som med sitt nya gratiskoncept slog publikrekord ifjol, drygt 60 000 besökare.

Gör som Putte i Parken

- Min vän Niclas Lagerstam är festivalgeneral för Putte i parken. De lyckades locka väldigt många nya besökare genom att slopa entrébiljetten och jag tror att det kan fungera även inom motorsporten.

För finsmakaren kommer dock platser på läktaren kosta en slant, precis som tidigare. 

- Vi hoppas kunna sälja ut samtliga sittplatser trots att inträdet är fritt. 

Regn, ändå bra många

Årets första stora evenemang på Gelleråsen stötte dock på motstånd från högre makter. Den sista helgen i maj avgjordes Drifting-SM och Legends cup på en dyblöt motorbana.

- Vädret är det enda vi inte kan påverka. Trots spöregn hade vi 500 besökare vilket jag ändå tycker är lyckat med tanke på omständigheterna. Om vi tagit 150 kronor i inträde tror jag inte det hade varit många själar här.

Den största publiktillströmning väntas ske 15-16 augusti vid STCC:s tävlingar. Förra året kördes ingen STCC på Gelleråsen och 2013 års lopp var en besvikelse med endast ett par tusen åskådare. 

Måste först visa sponsorerna

Mike Luff hoppas på bra många fler besökare i år men menar att det finns fler faktorer än bara vädret som kan spela in. 

- Mycket beror på hur det ser ut i serien. Är det förutsägbart och samma gubbe vinner hela tiden kan vi ligga lite risigt till. Är det bara någorlunda spännande så tror vi på minst 5 000 besökare och är det riktigt tight så hoppas vi på upp mot 10 000.

Responsen från allmänheten har varit genomgående positiv. Några nya sponsorer har dock inte hoppat på.

- Det är som med allt annat, du måste visa upp att det fungerar först. Först nästa år kan vi använda det som säljargument.

"Folk har blivit lata"

I samband med 25-årsjubilumet har man även satsat på nya sidoaktiviteter, både för stora och små. Kombinerat med det fria inträdet hoppas Mike Luff att detta ska leda till att de nya besökarna återvänder i framtiden. 

- Folk har blivit lata och vill vara hemma. Det krävs mycket för att locka ut dem och det här är ett sätt.

Karlskoga Motorstadion AB omsätter nära 7 miljoner kronor årligen. De största utgiftsposterna är löner med sociala avgifter och försäkringar (2,2 miljoner), el (400 000) samt arrende på del av marken (500 000).

- Vi äger bara ca 50 procent av området.

Uthyrning ger störst intäkter

Den största inkomsten kommer dock inte från de egna evenemangen. 

- Uthyrning av banan är vår största inkomst. Under säsongens sju månader är banan uthyrd 95 procent av de tillgängliga dagarna, vilket ger oss 4,5 miljoner kronor per år.

Om det blir gratis entré på Gelleråsen även i framtiden återstår att se. Mike Luff är dock hoppfull.

- Om det här unika konceptet fungerar så fortsätter vi. Det är jag övertygad om.

Henrik Fagerstedt

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Frida Karlsson är vinterns längdraket på skidor. När SM avgjordes i Gällivare i helgen skrev hon ett personligt kontrakt med Volkswagen. Ett kontrakt som kan bli guld värt utöver den bil hon får disponera.

- Det kan bli stora pengar, säger Alexander Dahlin, sponsorchef på Volkswagen Sverige.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

SVT:s programdirektör Jan Helin försöker hålla liv i Vinterstudions brasa. – Vår målsättning är att fortsätta sända Vinterstudion. Först minst tre år framåt men sedan har vi som mål att fortsätta efter det, säger han.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.