Norra Dalarnas jättevinster

Idrottsturister och stora intäkter, det börjar allt fler kommuner bli medvetna om. Nu kommer ett nytt bevis - 19 870 turister (deltagare och medföljare) skapade 60,9 miljoner i intäkter.
Enbart Vasaloppets sommarveckor genererar 60,9 miljoner till regionen Mora, Älvdalen och Malung-Sälen.

 

Dessa nära 20 000 personer kom till regionen Mora, Älvdalen och Malung-Sälen vid Vasaloppets sommarvecka i fjol och gjorde av med så mycket pengar. Alltså, extra intäkter för norra Dalarnas näringsliv.

Äta, tanka, och bo

Besökarna behövde tankar bilen, äta någonstans, hitta boende och shoppade säkert lite på kuppen. Totalt blev det 60,9 miljoner kr under deras vistelse. 

Att inte fler kommuner utreder sin egen status, vilka tävlingar som ger och kan ge ännu mer intäkter, vad som behöver tillföras, det är svårt att förstå.

Här är det kreativitet och entreprenörsanda som räknas.

Vasaloppet med sin organisation i all ära, de har mycket gratis tack vare sin tradition, men det finns klara fakta om hur mindre arrangemang och mindre orter också skapar kassaflöden.

Affärsidkarna jublar

Vasaloppets sommarvecka, som etablerades för bara sex år sedan, genererar nu årligen över 60 miljoner kronor till näringslivet i de tre Vasaloppskommunerna Mora, Älvdalen och Malung-Sälen. 

93 procent av sommardeltagarna övernattar och de spenderar i genomsnitt 1 144 kronor per dygn inklusive boende. 

Lägger man ihop det senaste årets evenemang, det vill säga både sommarveckan 2014 och vinterveckan 2015, blir den årliga turistekonomiska omsättningen hissnande 287 miljoner kronor.

Undersökningsföretaget Rubin Research har gjort en utvärdering av de turistekonomiska effekterna som tillfördes Vasaloppskommunerna med anledning av Vasaloppets sommarvecka 2014. Studien har sin utgångspunkt i det tillströmningen av turister och den konsumtion som uppstår bara för evenemanget. 

Exakt räknat

Sommarundersökningen tar endast hänsyn till de som deltar i evenemanget och deras medföljare och exkluderar den tillresta publiken som följer evenemanget på plats. 

Det gäller också bara den del av den direkta konsumtionen som är att hänföra till turisternas konsumtion, och inte till lokal konsumtion eller regionens investeringar i exempelvis infrastruktur. Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter räknas inte heller in.

Logi/boende står för ca 11,9 miljoner medan övrig konsumtion står för ca 49 miljoner. Vidare att ”svenska turister” är den stora gruppen och de står för ca 54,2 miljoner av omsättningen medan ”norska turister” omsätter ca 3,6 miljoner och ”övriga utlandet” 3,1 miljoner. 

Cykelvasan störst

Tittar man på de olika loppen så dominerar CykelVasan med ca 56,5 miljoner medan VasaStafetten står för ca 0,8 miljoner och UltraVasan för ca 3,6 miljoner.

Det genomsnittliga resesällskapet bestod av 6,3 personer av vilka 5,2 deltog och 1,1 var medföljare (deltog ej). 7 procent av deltagarna pendlade till evenemanget från egen permanentbostad. Övriga 93 procent övernattade i samband med vistelsen och de tillbringade i genomsnitt 3,1 dagar och 2,5 nätter i regionen. Med boendekostnad och övrig konsumtion spenderade de 1184 kr per dygn. Deltagare från övriga utlandet stannade något längre än de svenska och norska. 

54 procent av ”övernattarna” bodde i Malung-Sälens kommun, 32 procent i Mora och 2 procent i Älvdalen. 9 procent valde andra dalakommuner medan 1 procent bodde utanför Dalarna. 

Andelen som bodde i Mora har ökat jämfört med för två år sedan på bekostnad på de som valde att bo utanför Dalarna.

Totalt över 300 miljoner

Vasaloppets vintervecka genererar (enligt den senaste vinterundersökningen 2015) 226,1 miljoner kr i turistekonomisk omsättning vilket innebär att sommarveckan 2014 plus vinterveckan 2015 bidrog med sammanlagt 287 miljoner i turistekonomisk omsättning i de tre Vasaloppskommunerna! 

Lägger men dessutom till de deltagare som varit på träningsläger inför vinterveckan 2015 blir omsättningen ännu högre. Enligt Rubin Research bidrog de som var på träningsläger (i privat regi eller arrangerat läger) i någon av Vasaloppskommunerna med ytterligare 29,2 miljoner i omsättning.

Alltså 316 miljoner totalt.

Thomas Ejderhov

Göran Lantz (inte verifierad)

tors, 2015-09-03 23:10

1. Intäkter är inte lika med vinst

Återigen är Idrottens affärer oerhört slarviga med begreppen i den här typen av artiklar. Man pratar om intäkter och turistekonomisk effekt, men siffrorna säger absolut ingenting om vad man i kommunen har för vinst på arrangemanget. Rubriken pratar om jättevinster, och så redovisar man 60 milj i intäkter. Men det rör sig ju om omsättning, vad det blir kvar i slutänden i form av vinst vet man inget om. Vinst får man först när intäkter stäms av mot utgifter. de enskilda näringsidkarna gör givetvis en viss vinst, om de inte säljer sina varor till förlust. Men vad kommunen gör för direkt vinst är mer osäkert. Företag betalar inte kommunalskatt, och det är svårare att se kommunens direkta intäkter som ska uppväga den kostnad den här typen av arrangemang skapar för kommunen. Det verkar som Idrottens affärer spelar på gemene mans okunskap att kunna skilja på att intäkter bara beskriver omsättning och inte inkomst eller vinst som arrangemanget genererar

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.