Miljonrullning i Premier League

Premier League är fotbollsligan där det cirkulerar mest pengar. Mest tack vare de fantastiska TV-pengarna, men klubbarna tar också in ett och annat pund via biljetter. Och, i fjol låg snittet på 36 657 åskådare...
En trogen supporter till Manchester United. Han är oerhört prövad de senaste åren och hur mycket pengar har han betalat för att se favoritlag...

 

Eller enkelt uttryck - det är svindyrt på framför allt några arenor.

Arsenal värst

Som Arsenal, klubbens billigaste säsongskort kostar 12 500 kronor, det dyraste 25 000 kronor. En biljett, hålli er nu, kostar 1 200 kronor.

BBC gör årligen en undersökning om vad det kostar att se fotboll i Premier League. Faktum är att trots de här beloppen så har priserna sjunkit eller varit densamma för de flesta fans, visar studien från BBC.

The Price of Football, den största studien i sitt slag i Europa, tittade på kostnader hos 227 klubbar i 13 brittiska ligor. Mer än 700 biljetter analyserades och faktiskt, 70 procent påvisar ett prisstopp eller minskning för den här säsongen.

Nästan 400 för en biljett

Men 30 procent av klubbarna visade en ökning, dvs det har blivit ännu dyrare att se fotboll live. Inte minst noterbart, den billigaste biljetten är nu uppe i 30 pund, ungefär 390 kr.

Den genomsnittliga kostnaden för en replik fotbollströja är 42 pund för vuxna och 33 för barn. I Premier League kostar det mera, 49 respektive 38 pund.

Priset på fotbollsbiljetter ser du här

 

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.