335 000 såg målgången

Volvos styrelseordförande Carl-Henric Svanberg sa ja, marknadsavdelningen tyckte absolut inget annat. Så det blir ett nytt Volvo Ocean Race.
335 000 personer besökte målområdet i Göteborg vid Volvo Ocean race i somras.

 

Volvos styrelseordförande Carl-Henric Svanberg under Volvo Ocean Race i Göteborgs hamn. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT 

Först plockar Volvo upp ett antal hundra miljoner för ett nytt Volvo Ocean Race 2017/18, sedan tar bolaget upp ytterligare ett antal miljoner och ser till att det blir en målgång och seglarfest i Göteborg igen.  

Svanberg segelentusiast

Ja, på ett hörn finns också Göteborgs stad med. Här gäller förstås ett stort intresse.

I alla led finns seglarentusiaster. Carl-Henrik Svanberg älskar segling sedan många år och långt före han kom till Volvo. Han har själv ägt stora Svan-båtar och tycker att det är bästa sättet att koppla av.

Det är inte riktigt vad det handlar om för tävlingsseglarna under tio månader till havs, vilka och hur många båtar det nu blir i den kommande upplagan. 

Mål i Haag

Hösten 2017 blir det start i Alicante som tidigare och sedan bär det i väg för runt 40 000 nautiska mil under alla tänkbara och otänkbara förhållanden.

Hamnstoppen på samtliga kontinenter utgör möjligheter till tillfälliga återhämtningar för besättningarna.

Men det handlar i lika hög grad om marknadsföring och PR som tävling. I somras kom 335 000 besökare till Frihamnen i Göteborg och något liknande vill alla vara med om igen 2017, då under en midsommarvecka.

Volvo Ocean Race är megastort. 

Göteborg blir 2018 det sista hamnstoppet, runt den 16 juni, före den avslutande etappen och slutmålet i Haag.

Båtarna beräknas bli kvar 16-24 juni och under den veckan blir det en rad evenemang. Det är för övrigt fjärde gången som Göteborg är värdstad för tävlingen.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.