Ett av världens största PR-event

Tänk er att stå där, det är vatten överallt, det är så mycket vatten att man nästan lika gärna kunde vara i havet. Det är vad seglarna i Volvo Ocean Race utsätter sig för. Frivilligt och med ett leende.
Båten stampar och rullar om vartannat, vattnet forsar överallt och piskar i byarna - så är den dagliga tillvaron ombord och det är vad åtskilliga människor längtar efter...

 

Nu är rutten klar för Volvo Ocean Race 2017. Och apropå vad seglarna utsätter sig för, rutten blir den här gången längre än någonsin. Besättningarna ska riktigt rejält testas för att se vad de kan utstå...

12 500 mil i Södra Ishavet

Cirka 12 500 sjömil utav tävlingen kommer utspela sig i Södra Ishavet, det snabba och iskalla havet som omringar Antarktis. Några av de tyngsta lågtrycken på planeten cirkulerar runt Sydpolen och de skapar enorma vågor och piskande hårda vindar som kan vara på upp till 70 knop (130 km/h). I den senaste upplagan seglade lagen cirka 4500 sjömil i Södra Ishavet.  

Tävlingen återvänder till sina rötter i Södra Ishavet, det ogästvänliga och stormiga området runt Antarktis.

Det framkom när den fullständiga rutten för Volvo Ocean Race 2017-18 presenterades i tävlingens högkvarter i Alicante, Spanien.

Ett jättelikt PR-event

Rutten för ett av världens största PR-event är på runt 45 000 sjömil och blir den längsta seglade distansen någonsin i tävlingen som också återvänder till Göteborg.

Den klassiska kappseglingen runt jorden har i 43 år ställt världens bästa seglare mot varandra på världens mest utmanande hav. 

Nästa upplaga startar i slutet av 2017 med en sprintsegling på 700 sjömil från Alicante till Lissabon där seglarna för första gången testar formen. 

Från den portugisiska huvudstaden fortsätter fältet söderut till Kapstaden i Sydafrika. Därefter inleds en episk strapats på ett par veckor genom Södra Ishavet sedan norrut förbi ekvatorn upp till Hongkong (Särskild Administrativ Region av Kina). Det blir en av de längsta etapperna någonsin i Volvo Ocean Race historia. 

Efter en icke poänggivande seglats till Guangzhou, Kina, där ett fullt hamnstopp och In-Port Race arrangeras, fortsätter tävlingen från Hongkong till Auckland Nya Zeeland. Båtarna ska därefter ge sig in i Södra Oceanen igen och runda det klassiska landmärket Kap Horn innan de styr upp mot staden Itajaí i södra Brasilien.

Kommer till Göteborg

Därifrån går banan precis som i den tidigare upplagan till norra halvklotet, till USA:s östkust och den klassiska seglingsstaden Newport i staten Rhode Island. Nästa delsträcka går över Atlanten till Cardiff, Wales och det första besöket för Volvo Ocean Race i Storbritannien på 12 år. 

Flottan ska nå Cardiff i maj 2018 och därefter kämpar de sig runt toppen av de brittiska öarna till Göteborg som är det näst sista hamnstoppet i tävlingen. Avgörandet kommer i en finalsegling från Göteborg till slutdestinationen Haag, Nederländerna. 

Men samtidigt som lagen ska segla fler sjömil än tidigare kommer tävlingen i sin helhet att vara en månad kortare än i de flesta av de tidigare upplagorna. 

- Mer action, mer fart, fler tuffa sjömil och fler värdhamnar men ett kortare race – det är en utveckling i rätt riktning som tar tävlingen närmare tillbaks till sina rötter och sitt arv samtidigt som det förbättrar dess starka kommersiella värde och rollen som affärsplattform för sponsorer, säger Mark Turner som tillträde som VD för Volvo Ocean Race tidigare den här månaden. 

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.