Ett av världens största PR-event

Tänk er att stå där, det är vatten överallt, det är så mycket vatten att man nästan lika gärna kunde vara i havet. Det är vad seglarna i Volvo Ocean Race utsätter sig för. Frivilligt och med ett leende.
Båten stampar och rullar om vartannat, vattnet forsar överallt och piskar i byarna - så är den dagliga tillvaron ombord och det är vad åtskilliga människor längtar efter...

 

Nu är rutten klar för Volvo Ocean Race 2017. Och apropå vad seglarna utsätter sig för, rutten blir den här gången längre än någonsin. Besättningarna ska riktigt rejält testas för att se vad de kan utstå...

12 500 mil i Södra Ishavet

Cirka 12 500 sjömil utav tävlingen kommer utspela sig i Södra Ishavet, det snabba och iskalla havet som omringar Antarktis. Några av de tyngsta lågtrycken på planeten cirkulerar runt Sydpolen och de skapar enorma vågor och piskande hårda vindar som kan vara på upp till 70 knop (130 km/h). I den senaste upplagan seglade lagen cirka 4500 sjömil i Södra Ishavet.  

Tävlingen återvänder till sina rötter i Södra Ishavet, det ogästvänliga och stormiga området runt Antarktis.

Det framkom när den fullständiga rutten för Volvo Ocean Race 2017-18 presenterades i tävlingens högkvarter i Alicante, Spanien.

Ett jättelikt PR-event

Rutten för ett av världens största PR-event är på runt 45 000 sjömil och blir den längsta seglade distansen någonsin i tävlingen som också återvänder till Göteborg.

Den klassiska kappseglingen runt jorden har i 43 år ställt världens bästa seglare mot varandra på världens mest utmanande hav. 

Nästa upplaga startar i slutet av 2017 med en sprintsegling på 700 sjömil från Alicante till Lissabon där seglarna för första gången testar formen. 

Från den portugisiska huvudstaden fortsätter fältet söderut till Kapstaden i Sydafrika. Därefter inleds en episk strapats på ett par veckor genom Södra Ishavet sedan norrut förbi ekvatorn upp till Hongkong (Särskild Administrativ Region av Kina). Det blir en av de längsta etapperna någonsin i Volvo Ocean Race historia. 

Efter en icke poänggivande seglats till Guangzhou, Kina, där ett fullt hamnstopp och In-Port Race arrangeras, fortsätter tävlingen från Hongkong till Auckland Nya Zeeland. Båtarna ska därefter ge sig in i Södra Oceanen igen och runda det klassiska landmärket Kap Horn innan de styr upp mot staden Itajaí i södra Brasilien.

Kommer till Göteborg

Därifrån går banan precis som i den tidigare upplagan till norra halvklotet, till USA:s östkust och den klassiska seglingsstaden Newport i staten Rhode Island. Nästa delsträcka går över Atlanten till Cardiff, Wales och det första besöket för Volvo Ocean Race i Storbritannien på 12 år. 

Flottan ska nå Cardiff i maj 2018 och därefter kämpar de sig runt toppen av de brittiska öarna till Göteborg som är det näst sista hamnstoppet i tävlingen. Avgörandet kommer i en finalsegling från Göteborg till slutdestinationen Haag, Nederländerna. 

Men samtidigt som lagen ska segla fler sjömil än tidigare kommer tävlingen i sin helhet att vara en månad kortare än i de flesta av de tidigare upplagorna. 

- Mer action, mer fart, fler tuffa sjömil och fler värdhamnar men ett kortare race – det är en utveckling i rätt riktning som tar tävlingen närmare tillbaks till sina rötter och sitt arv samtidigt som det förbättrar dess starka kommersiella värde och rollen som affärsplattform för sponsorer, säger Mark Turner som tillträde som VD för Volvo Ocean Race tidigare den här månaden. 

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

De svenska handbollsdamerna har mer än 33 000 skäl att besegra Nederländerna i dagens bronsmatch i VM. Segern ger varje spelare 33 000 kronor. Men en seger betyder i slutändan att varje spelare får 98 000 kronor skriver Sportbladet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.