Idrottsturism i total succé

Det är ett av de bästa bevisen på att idrottsturism genererar stora pengar. Kommunledningen övertygades hösten 2011 och vid lördagens femte Ironman Kalmar beräknas att omsättningen uppgår till drygt 40 miljoner kronor.
En bild som säger rätt mycket om vilket fantastiskt intresse det är för Ironman i Kalmar. Foto: Charlie Growhurst/ Getty images for Ironman

 

Runt 50 000 åskådare kommer att kanta banan eftersom både ung som gammal vill vara på plats för att se ett stycke annorlunda idrott.

3,86 km simning i Kalmarsund, 180 km cykling inkluderat 6 km över Ölandsbron och 42,2 km löpning inne i Kalmar innebär att åskådarna får se deltagarna vid flera tillfällen.

Publikfriande

Det kan inte bli mer spektakulärt och publikfriande.

Med tanke på säkerheten får bara 2 750 deltagare starta. De representerar 51 länder och, ja, ni förstår att övernattningsmöjligheterna i Kalmar med omnejd är bokade med råge.

Redan 1994 genomfördes en hemmagjord Kalmar triathlon med 120 deltagare. Där och då tändes intresset.

Christian Kirchberger, i dag Ironmans vd i Sverige, tjatade länge på Ironman-organisationen att Sverige och Kalmar var synnerligen lämpligt för en etablering.

2011 fanns ett ömsesidigt intresse som blev ännu större när kommunen såg potentialen. 

Kommunalrådet anade

Åtskilligt många fler gäster, tv-exponering och marknadsföring – fördelarna var påtagliga och Kalmar kommun anslog 5,5 miljoner kronor tillsammans med Regionförbundet för fem år.

Dessutom 900 000 kr för diversearbeten runt banan och ett partaj och en middag. Destination Kalmar fick också extra anslag om 3 miljoner kronor.

- Vi får igen det med råge, sa kommunalrådet Johan Persson (s) och visste inte hur rätt han skulle få.

World Triathlon Corporation (WTC) står bakom varumärket Ironman och kräver 150 000 euro varje år av kommunen på respektive arrangörsort. Kalmar kommun, genom Destination Kalmar, står för 100 000 euro medan Regionförbundet lägger till resterande 50 000, och därmed är rättigheterna säkrade.

Som när Ikea kom

Nästan som en uppmaning till andra kommuner tjänade Johan Perssons tillägg:

- Det är samma läge som när vi tog hit Ikea. Det kostar oss en slant initialt men det vi får igen är värt så mycket mer. En fullt utbyggd Ironman ökar våra gästnätter i regionen med tio procent och alla kan räkna ut vad det innebär för näringen.

En enkät visade att varje deltagare har med sig medföljare, i genomsnitt 3,8 personer, och att de i snitt stannar ca 4,5 nätter. Det ger pengar. 

Ni ska också veta att deltagarna betalar 440 euro för en startplats. Därmed får de lokala klubbarna också utväxling.

Sedan den där hösten 2011 har behållningen bara stegrat. Enligt en undersökning trillar det in runt 40 miljoner kronor till Kalmar under Ironman-veckan.

Naturligtvis vill Kalmar kommun behålla traditionen och diskussionerna om en förlängning har inletts. Ett proffsigt arrangemang, en mycket spännande bana och en hängiven publik är en viss eller till och med tillräcklig garanti för en fortsättning.

Thomas Ejderhov 

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.