Kopian som blir allt bättre

300 TV-timmar i SVT, 10 miljoner kronor i sponsorintäkter och en storsatsning på de 58 paralympier i 15 grenar som har landat i Rio de Janeiro för att erövra minst lika många medaljer som i Paralympics i London 2012, tolv stycken.
Hans Säfström, sportchef för den svenska paralympics-satsningen är redo. Paralympics i Rio de Janeiro kan starta.. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

 

7-18 september arrangeras Paralympics i Rio de Janeiro, Brasilien. Det är ett idrottsevenemang som växer på alla sätt, och snart kan komma att utgöra ett hot mot OS.

TV-tiden ökar

Paralympics växer från evenemang till evenemang. TV-tiden globalt har haft följande utveckling de tre senaste sommar-Paralympics:

• Aten 2004: 617 timmar

• Peking 2008: 1 810 timmar

• London 2012: 2 684 timmar

Prognoserna för Rio de Janeiro pekar fortsatt uppåt.

Sponsorintäkterna har också utvecklats uppåt, även för svenskt vidkommande. Från 8 miljoner kronor inför 2012 till nu alltså 10 miljoner från de tre huvudsponsorerna ATG, Folksam och ICA, tillsammans med sponsorerna Adressändring, JKL, Jysk, Kia, Kone och nyanslutna SKF samt de officiella leverantörerna Adecco, Grand Travel Group, H&M och Scandic – i pengar eller varor av värde. Utfallet av Olympiatravet, cirka 1,4 miljoner, ingår i den summan.

Andelen ökar

Största delen från Olympiatravet går fortfarande till SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, men Sveriges Paralympiska Kommittés andel av totalbeloppet har ökat de senaste åren.

Sveriges Paralympiska Kommitté och Sveriges Olympiska Kommitté är båda egna organisationer och har inget formellt samarbete, förutom uppvaktningar av politiker för att få ett vinter-OS till Sverige och visst praktiskt samarbete om material och utrustning på plats under evenemangen, men relationen är god. Både bearbetar marknaden på egen hand, aldrig tillsammans. 

Ibland kan de mötas i samma företagsreception, uppvaktandes samma potentiella sponsor efter varandra. Fortfarande är det oftast SOK som drar det längsta strået, men Sveriges Paralympiska Kommitté blir allt oftare ett högintressant alternativ.

Ej bearbeta OS-konkurrenter

För generalsekreteraren Johan Strid och marknadschefen Tomas Brandt är dock marknaden något begränsad. Utifrån av Internationella Olympiska Kommittén stipulerade regler får inte Internationella Paralympiska Kommittén och dess nationella kommittéer, såsom Sveriges Paralympiska Kommitté, bearbeta konkurrenter till OS huvudsponsorer.

Exempel: Sveriges Paralympiska Kommitté bearbetar OS-sponsorn McDonald´s, som tackar nej till ett sponsoravtal i Sverige. Då är dörren till den branschen stängd. Burger King och Max får alltså inte bearbetas.

Detsamma gäller branscherna där Coca-Cola, Atos, Dow, General Electric, Omega, Panasonic, Procter & Gamble, Samsung, Toyota och Visa verkar.

Snart hot mot OS?

Trots det är full fart framåt och sponsorerna blir allt fler, och allt nöjdare.

Det framgick av ett frukostseminarium som arrangerades i DN-skrapan i Stockholm med Svenska Parasportförbundet & Sveriges Paralympiska Kommitté, Sponsrings & Eventföreningen samt Dagens Industri, varav den sista producerade en egen, redaktionell bilaga i veckans DI Weekend om den förestående Paralympics-festen utifrån svenskt perspektiv.

Faktum är att Paralympics - världens tredje största idrottsevenemang - växer med sådan kraft att evenemanget snart kan börja utgöra ett hot för OS.

Företagen allt mera intresserade

- Vi är fortfarande lillebror, eller lillasyster, om du vill. Men jag tror att den olympiska rörelsen får räkna med Paralympics-rörelsen på allvar inom en snar framtid vad gäller kampen om ekonomiska resurser. Parasport står för värden som många företag vill associera sig med i dag, säger Tomas Brandt, marknadschef på Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté.

Och då har vi inte ens nämnt Special Olympics, världens största idrottsevenemang för människor med utvecklingsstörning, bland annat Downs syndrom, adhd och aspergers syndrom. 

Även den växande verksamheten ingår i Svenska Parasportförbundet, vars strategi är att de respektive specialidrottsförbunden ska ”äga” sin egen parasportidrott, och Parasportförbundet ska inta en roll som kompetenscenter för att stötta, följa upp och kvalitetssäkra parasportverksamheten i de respektive idrottsförbunden.

Såsom det fungerar i dag inom bland annat golf, segling, ridsport, basket och triathlon.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.