Kopian som blir allt bättre

300 TV-timmar i SVT, 10 miljoner kronor i sponsorintäkter och en storsatsning på de 58 paralympier i 15 grenar som har landat i Rio de Janeiro för att erövra minst lika många medaljer som i Paralympics i London 2012, tolv stycken.
Hans Säfström, sportchef för den svenska paralympics-satsningen är redo. Paralympics i Rio de Janeiro kan starta.. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

 

7-18 september arrangeras Paralympics i Rio de Janeiro, Brasilien. Det är ett idrottsevenemang som växer på alla sätt, och snart kan komma att utgöra ett hot mot OS.

TV-tiden ökar

Paralympics växer från evenemang till evenemang. TV-tiden globalt har haft följande utveckling de tre senaste sommar-Paralympics:

• Aten 2004: 617 timmar

• Peking 2008: 1 810 timmar

• London 2012: 2 684 timmar

Prognoserna för Rio de Janeiro pekar fortsatt uppåt.

Sponsorintäkterna har också utvecklats uppåt, även för svenskt vidkommande. Från 8 miljoner kronor inför 2012 till nu alltså 10 miljoner från de tre huvudsponsorerna ATG, Folksam och ICA, tillsammans med sponsorerna Adressändring, JKL, Jysk, Kia, Kone och nyanslutna SKF samt de officiella leverantörerna Adecco, Grand Travel Group, H&M och Scandic – i pengar eller varor av värde. Utfallet av Olympiatravet, cirka 1,4 miljoner, ingår i den summan.

Andelen ökar

Största delen från Olympiatravet går fortfarande till SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, men Sveriges Paralympiska Kommittés andel av totalbeloppet har ökat de senaste åren.

Sveriges Paralympiska Kommitté och Sveriges Olympiska Kommitté är båda egna organisationer och har inget formellt samarbete, förutom uppvaktningar av politiker för att få ett vinter-OS till Sverige och visst praktiskt samarbete om material och utrustning på plats under evenemangen, men relationen är god. Både bearbetar marknaden på egen hand, aldrig tillsammans. 

Ibland kan de mötas i samma företagsreception, uppvaktandes samma potentiella sponsor efter varandra. Fortfarande är det oftast SOK som drar det längsta strået, men Sveriges Paralympiska Kommitté blir allt oftare ett högintressant alternativ.

Ej bearbeta OS-konkurrenter

För generalsekreteraren Johan Strid och marknadschefen Tomas Brandt är dock marknaden något begränsad. Utifrån av Internationella Olympiska Kommittén stipulerade regler får inte Internationella Paralympiska Kommittén och dess nationella kommittéer, såsom Sveriges Paralympiska Kommitté, bearbeta konkurrenter till OS huvudsponsorer.

Exempel: Sveriges Paralympiska Kommitté bearbetar OS-sponsorn McDonald´s, som tackar nej till ett sponsoravtal i Sverige. Då är dörren till den branschen stängd. Burger King och Max får alltså inte bearbetas.

Detsamma gäller branscherna där Coca-Cola, Atos, Dow, General Electric, Omega, Panasonic, Procter & Gamble, Samsung, Toyota och Visa verkar.

Snart hot mot OS?

Trots det är full fart framåt och sponsorerna blir allt fler, och allt nöjdare.

Det framgick av ett frukostseminarium som arrangerades i DN-skrapan i Stockholm med Svenska Parasportförbundet & Sveriges Paralympiska Kommitté, Sponsrings & Eventföreningen samt Dagens Industri, varav den sista producerade en egen, redaktionell bilaga i veckans DI Weekend om den förestående Paralympics-festen utifrån svenskt perspektiv.

Faktum är att Paralympics - världens tredje största idrottsevenemang - växer med sådan kraft att evenemanget snart kan börja utgöra ett hot för OS.

Företagen allt mera intresserade

- Vi är fortfarande lillebror, eller lillasyster, om du vill. Men jag tror att den olympiska rörelsen får räkna med Paralympics-rörelsen på allvar inom en snar framtid vad gäller kampen om ekonomiska resurser. Parasport står för värden som många företag vill associera sig med i dag, säger Tomas Brandt, marknadschef på Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté.

Och då har vi inte ens nämnt Special Olympics, världens största idrottsevenemang för människor med utvecklingsstörning, bland annat Downs syndrom, adhd och aspergers syndrom. 

Även den växande verksamheten ingår i Svenska Parasportförbundet, vars strategi är att de respektive specialidrottsförbunden ska ”äga” sin egen parasportidrott, och Parasportförbundet ska inta en roll som kompetenscenter för att stötta, följa upp och kvalitetssäkra parasportverksamheten i de respektive idrottsförbunden.

Såsom det fungerar i dag inom bland annat golf, segling, ridsport, basket och triathlon.

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Artisten Håkan Hellström slog igenom 2000 med låten ”Känn ingen sorg för mig Göteborg”.  Nu hoppas ledarna i Gimonäs UIF:s damlag att Håkan ska känna lite sorg för dem och skicka 20 000 kronor till klubben.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.