Konkurrensen om motionärerna ökar

Motions-Sverige byter beteende till vis del. Stora aktörer som Vasaloppet och Göteborgsvarvet har sneglat mot nya trender och nu kommer krypa-klättra-kräla-beteendet. De stora tar efter uppstickarna.
Traditionella löpartävlingar behåller greppet om åtskilliga tusen deltagare. Men även här uppstår nya inslag. Som gruvloppet i Atlas Copcos gruvgångar där 1,7 km av 2,5 km gick under marken i Sickla i Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg

 

Hälsotrenden bidrar till att konkurrensen mellan arrangörer av tävlingslopp ökar. Konsumenterna lockas av de nya påhitten. De etablerade arrangörerna, ja, till och med gymmen  ser vad som är på väg att hända och måste hämtar idéer och anpassas sig.

Fler vill mer

Det ökade intresset och antal tävlingslopp beror på hälsotrenden. Allt fler människor är intresserade av träning och en hälsosam livsstil med fokus på kosten och aktivitet. 

- Löpning har en lätthet och tillgänglighet för alla, det är både kostnads- och tidsmässigt bra, menar marknadschefen David Fridell vid Stockholm Marathon-gruppen

Konsumenten är ute efter en utmaning och upplevelse som passar deras liv och villkor. Och i sin tur, som gynnar en träning som fungerar i livspusslet.

En stor del av grundträningen är enkel. Majoriteten av de olika motionsformerna bygger på att deltagaren har en god grundfysik.

Vägen dit går via löpning som är en bra grund som varken är speciellt tidskrävande eller särskilt dyrt. Det är enkelt att utföra och kan ske var och när som helst. Samtidigt som loppen blir ett kvitto på att träningen går framåt.

Nya inslag

Just nu förändras motions-Sverige. Nya påhitt tar allt mera plats, konsumenten attraheras och de etablerade har inget annat val än att försöka hämta inspiration.

Nya som gamla arrangörer vill såklart uppfylla konsumenternas önskemål och i mångt och mycket satsar alla på samma grundidé. 

- Det handlar mer om en upplevelse än en tävling. Resan är målet, säger Vasaloppets marknadschef, Jon Svensson.

I lika hög grad ska det ingå en gemenskap. Det handlar inte längre om att komma absolut först, även om den aspekten fortfarande gäller för åtskilliga. Det kommer alltid att finnas de som är ute efter just tävlingsperspektivet. 

Göteborgsvarvet tar intryck

Göteborgsvarvet är jätten med sina springlopp i stans centrum.

Men nu bryts traditionen delvis. Varvet fortsätter, men med nya inslag hoppas man på fler anhängare och fler motionsbenägna.

I samarbete med Military Fitness Sweden genomförs i november för första gången ett Mud Run. Ett terränglopp på stigar och obanad terräng genom lera och kärr och med krav på simkunnighet.  

Stor skillnad mot asfalt och promenadvägar under alla år med varvet.

Vasaloppet breddade inriktningen redan för några år sedan med olika cykel- och springlopp, inte minst Ultravasan, som tillkom via en sommarvecka. 

Senaste nyheten är Nattvasan. Ytterligare  en utmaning, lite som ett test 2017, men likväl, det är en 90 km lång färd på skidor från Sälen till Mora.

Men i mörker.

Vill ha nya upplevelser

Men hur skapas bättre upplevelser?

Det kan innefatta flera olika faktorer beroende på vad konsumenterna efterfrågar. I vissa fall är äventyrsaspekten viktigast medan gemenskapen är avgörande vid andra arrangemang. 

- Ett av våra viktiga kärnområden är folkfesten, vi utvecklar aktiviteterna runt tävlingen varje år för att höja upplevelsen, berättar Göteborgsvarvets kommunikationsansvariga Mattias Grahn.

Med upplevelser uppstår ett mervärde. Exempelvis om människor kan involveras  i tränings- och löpargrupper via samma arrangörer som vid själva loppen. 

- Hela upplevelsen ska vara trevlig och består inte enbart av själva tävlingsbiten, säger Jon Svensson.

Deltagarnas förväntningar

Fokus ligger på att skapa en upplevelse, utöver själva prestationen. Samtidigt får destinationen allt större betydelse. Orten, naturen och området har stor påverkan. 

Resan och samvaron har sin betydelse, boendet likaså och sedan resan hem och diskussionerna om när, var, hur det gick för var och en. 

Konkurrensen bidrar till utveckling även hos alla aktörer. Här finns det vinnare och förlorare, precis som i själva tävlingen.

Då finns det många vinnare – såväl arrangörer som deltagare.

Marina Ström

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.