Sälen och O-Ringen nära rekord

En ensam orienterare söker nästa kontroll omgiven av dalafjällens fantastiska natur. I mål och startområdet behövde han inte känna sig ensam. Där trängdes 24 000 orienterare och bidrog till 140 miljoner i en turistekonomisk omsättning.
24 000 orienterare lockades till O-Ringen i Sälen. Och om det var ensamt bitvis upp på fjället under tävliongarna var det desto trängre i målområdet. Foto: Peter Holgersson

 

Fem dagar med orientering på ny plats varje år, både vad det gäller etapper och tävlingsort. Ni ser de båda bilderna som illustrerar O-Ringens alltid återkommande framgång som koncept.

Det är idrottsturism så det förslår.

Ett nav vid Högfjällshotellet

Fjällterräng i kombination med fint väder resulterade i glada miner och en stor effekt för regionen i Sälen i år. 24 313 personer sprang, ytterligare nära 4 000 deltog som supporters. 

I snitt har O-Ringen lockat 18 000 tävlande. Men Sälen och fjällen lockar lite extra. Då förstår ni att det också blev en hög omsättning.  

De turistekonomiska effekten gick upp i topp. Arena Högfjällshotellet var navet under veckan och det blev ett tryck som nästan överträffade allt annat. 

Alla blir vinnare

Besökarna tillbringade i snitt 7,6 dagar i regionen och stod tillsammans för nära 140 miljoner i turistekonomisk effekt.

139,6 miljoner kronor är de exakta siffrorna som nu redovisas av O-Ringen och Visit Södra Dalarna AB.

- Det är viktigt att arrangemanget stärker både det lokala näringslivet och klubbarna som är med och står för tävlingarna, säger Henrik Boström, VD O-Ringen AB. 

- För att kunna utveckla världens största orienteringsäventyr behöver vi skapa värden lokalt och leverera en tävling och upplevelse som uppskattas av deltagarna. I år lyckades vi med alla delar.

Deltagarna var mycket nöjda med arrangemanget och gav betyget 4,4 av 5. Men faktum är att 49 procent av deltagarna ville ge 5 av 5.

Med sikte mot Arvika

Niclas Johansson, Evenemangschef på Visit Södra Dalarna AB och projektledare för Dalarnas satsning betonar värdet av tävlingen:

- Med närmare 200 000 gästnätter och nästan 140 miljoner i turistekonomisk omsättning blev det såklart en injektion för besöksnäringen. Och det är inte bara Sälen som har dragit nytta av O-Ringen, utan hela Dalarna vad gäller aktiviteter och konsumtion under resan till och från Sälen. 

- Dessutom fick vi ett unikt tillfälle till marknadsföring. Dalarnas alla 15 kommuner, flertalet destinationer och besöksmål deltog i en gemensam satsning.

2017 ska tävlingen genomföras i trakterna runt Arvika 22-28 juli. 

Fakta

O Ringen 2016 i Sälen

• Antal deltagare: 24 313

• Antal turister: 28 035 (deltagare samt medföljande)

• Antal dagar i regionen: 7,6

• Andel från utlandet: 25 procent

• Turistekonomisk effekt: 139,6 miljoner

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.