Sälen och O-Ringen nära rekord

En ensam orienterare söker nästa kontroll omgiven av dalafjällens fantastiska natur. I mål och startområdet behövde han inte känna sig ensam. Där trängdes 24 000 orienterare och bidrog till 140 miljoner i en turistekonomisk omsättning.
24 000 orienterare lockades till O-Ringen i Sälen. Och om det var ensamt bitvis upp på fjället under tävliongarna var det desto trängre i målområdet. Foto: Peter Holgersson

 

Fem dagar med orientering på ny plats varje år, både vad det gäller etapper och tävlingsort. Ni ser de båda bilderna som illustrerar O-Ringens alltid återkommande framgång som koncept.

Det är idrottsturism så det förslår.

Ett nav vid Högfjällshotellet

Fjällterräng i kombination med fint väder resulterade i glada miner och en stor effekt för regionen i Sälen i år. 24 313 personer sprang, ytterligare nära 4 000 deltog som supporters. 

I snitt har O-Ringen lockat 18 000 tävlande. Men Sälen och fjällen lockar lite extra. Då förstår ni att det också blev en hög omsättning.  

De turistekonomiska effekten gick upp i topp. Arena Högfjällshotellet var navet under veckan och det blev ett tryck som nästan överträffade allt annat. 

Alla blir vinnare

Besökarna tillbringade i snitt 7,6 dagar i regionen och stod tillsammans för nära 140 miljoner i turistekonomisk effekt.

139,6 miljoner kronor är de exakta siffrorna som nu redovisas av O-Ringen och Visit Södra Dalarna AB.

- Det är viktigt att arrangemanget stärker både det lokala näringslivet och klubbarna som är med och står för tävlingarna, säger Henrik Boström, VD O-Ringen AB. 

- För att kunna utveckla världens största orienteringsäventyr behöver vi skapa värden lokalt och leverera en tävling och upplevelse som uppskattas av deltagarna. I år lyckades vi med alla delar.

Deltagarna var mycket nöjda med arrangemanget och gav betyget 4,4 av 5. Men faktum är att 49 procent av deltagarna ville ge 5 av 5.

Med sikte mot Arvika

Niclas Johansson, Evenemangschef på Visit Södra Dalarna AB och projektledare för Dalarnas satsning betonar värdet av tävlingen:

- Med närmare 200 000 gästnätter och nästan 140 miljoner i turistekonomisk omsättning blev det såklart en injektion för besöksnäringen. Och det är inte bara Sälen som har dragit nytta av O-Ringen, utan hela Dalarna vad gäller aktiviteter och konsumtion under resan till och från Sälen. 

- Dessutom fick vi ett unikt tillfälle till marknadsföring. Dalarnas alla 15 kommuner, flertalet destinationer och besöksmål deltog i en gemensam satsning.

2017 ska tävlingen genomföras i trakterna runt Arvika 22-28 juli. 

Fakta

O Ringen 2016 i Sälen

• Antal deltagare: 24 313

• Antal turister: 28 035 (deltagare samt medföljande)

• Antal dagar i regionen: 7,6

• Andel från utlandet: 25 procent

• Turistekonomisk effekt: 139,6 miljoner

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Partnerskapet mellan Vasaloppet och Stadium är att av de äldsta i sponsor-Sverige. Nu blir det också en fortsättning. Det nya avtalet sträcker dig till och med 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Nästa säsong gäller ett nytt tv-avtal i ishockey. SHL-lagen kan få 45 miljoner vardera, de allsvenska klubbarna 2,3 miljoner var. Nu hotar AIK, Björklöven, Leksand, MoDo, Timrå och Södertälje att dra sig ur serien och bilda en nordisk liga, skriver Sportbladet.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.