Motionstrend i stark förändring

Många miljoner kronor har strömmat in i takt med tusentals löpare och cyklister. Men deltagarna är inte lika självklara längre. Motionsbranschen måste förändras.
Att motioner är en självklarhet för många. Fast åtskilliga börjar också ifrågasätta sina egna vanor och titta på alternativ. Foto: TT

 

Nya trender  och andra beteenden innebär att många av de främsta arrangörerna av olika motionslopp nu ser över sitt utbud.

De märker hur åtskilliga människor har en vilja att göra något annat och att pröva något annorlunda och då måste också klubbar och organisationer förändras i takt med trenden.

Flera nyheter

En förändringsvind har alltid funnits, men nu är den mer påtaglig än någonsin. Många ifrågasätter när, var, hur de ska svettas.

Nu mobiliserar flera aktörer. Stockholm Marathon Gruppen, Sveriges största arrangör av motionsevenemang och byter namn till Marathongruppen.

- Och under 2017 startar vi flera nya evenemang. Dessutom anställs tre nya personer när organisationen vässas. För optimismen finns kvar och under 2017 beräknar vi att över 250 000 personer deltar i våra lopp, säger Daniel Almgren, vd för Marathongruppen.

Växte snabbt

Det var 1979 det började. De två ideella friidrottsföreningarna Hässelby SK och Spårvägens FK kom överens om den då vågade idén att satsa på ett maratonlopp mitt i Stockholm. Loppet blev en succé och innebar också ett startskott för den motionsvåg som sköljde över Sverige under 1980-talet. 

I kölvattnet av Stockholm Marathons framgång växte de två föreningarnas gemensamma verksamhet med lopp som Tjejmilen, Vårruset, Tjurruset och Bellmanstafetten, och Stockholm Marathon Gruppen blev landets största arrangör av motionsevenemang men lagom till 40-årsjublieumet skiftas till en ny organisation som byter namn till Marathongruppen och etablerar helt nya typer av evenemang.

- Med namnet Marathongruppen och vår nya logotyp vill vi behålla kopplingen till vår historia och kärnverksamhet, men samtidigt signalera att vi breddar vår verksamhet och satsar på att utveckla motionsevenemang till upplevelser som lockar nya generationer.

Musik och motion i kombination

- En av våra allra starkaste fördelar är vår trovärdighet och historia. Vi har under snart 40 års tid varit en av de aktörer som utvecklat och drivit svensk motionsidrott framåt. Våra tjejlopp som Tjejmilen och Vårruset har fått efterföljare långt utanför löpningen, och Stockholm Marathon har en unik position som ett av de internationellt sett mest kända evenemangen i Sverige

Nytt 2017 blir The Music Run. Evenemanget som finns på ett tiotal platser runt om i världen är en blandning av en musikfestival och ett motionslopp där fokus ligger på musikupplevelsen och lekfullheten. The Music Run arrangeras i Stockholm i augusti och blir seriens enda stopp i Europa under året.

Organisationen förstärks med tre nya personer. Fredrik Sjöberg, som senast var nordiskt ansvarig för gruppträningen hos Sats Elixia, blir evenemangschef, David Fridell, tidigare på PR-byrån Cohn & Wolfe, har rekryterats som marknadschef och Rasmus Olofsson, senast på Actic, har fått det nyinrättade ansvaret för företagsförsäljning och sponsoraktivering.

- De senaste åren har en ny konkurrens från kommersiella aktörer vuxit fram och den nysatsning vi nu gör kräver en tydligare och modernare organisation, säger Daniel Almgren.

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.