Motionstrend i stark förändring

Många miljoner kronor har strömmat in i takt med tusentals löpare och cyklister. Men deltagarna är inte lika självklara längre. Motionsbranschen måste förändras.
Att motioner är en självklarhet för många. Fast åtskilliga börjar också ifrågasätta sina egna vanor och titta på alternativ. Foto: TT

 

Nya trender  och andra beteenden innebär att många av de främsta arrangörerna av olika motionslopp nu ser över sitt utbud.

De märker hur åtskilliga människor har en vilja att göra något annat och att pröva något annorlunda och då måste också klubbar och organisationer förändras i takt med trenden.

Flera nyheter

En förändringsvind har alltid funnits, men nu är den mer påtaglig än någonsin. Många ifrågasätter när, var, hur de ska svettas.

Nu mobiliserar flera aktörer. Stockholm Marathon Gruppen, Sveriges största arrangör av motionsevenemang och byter namn till Marathongruppen.

- Och under 2017 startar vi flera nya evenemang. Dessutom anställs tre nya personer när organisationen vässas. För optimismen finns kvar och under 2017 beräknar vi att över 250 000 personer deltar i våra lopp, säger Daniel Almgren, vd för Marathongruppen.

Växte snabbt

Det var 1979 det började. De två ideella friidrottsföreningarna Hässelby SK och Spårvägens FK kom överens om den då vågade idén att satsa på ett maratonlopp mitt i Stockholm. Loppet blev en succé och innebar också ett startskott för den motionsvåg som sköljde över Sverige under 1980-talet. 

I kölvattnet av Stockholm Marathons framgång växte de två föreningarnas gemensamma verksamhet med lopp som Tjejmilen, Vårruset, Tjurruset och Bellmanstafetten, och Stockholm Marathon Gruppen blev landets största arrangör av motionsevenemang men lagom till 40-årsjublieumet skiftas till en ny organisation som byter namn till Marathongruppen och etablerar helt nya typer av evenemang.

- Med namnet Marathongruppen och vår nya logotyp vill vi behålla kopplingen till vår historia och kärnverksamhet, men samtidigt signalera att vi breddar vår verksamhet och satsar på att utveckla motionsevenemang till upplevelser som lockar nya generationer.

Musik och motion i kombination

- En av våra allra starkaste fördelar är vår trovärdighet och historia. Vi har under snart 40 års tid varit en av de aktörer som utvecklat och drivit svensk motionsidrott framåt. Våra tjejlopp som Tjejmilen och Vårruset har fått efterföljare långt utanför löpningen, och Stockholm Marathon har en unik position som ett av de internationellt sett mest kända evenemangen i Sverige

Nytt 2017 blir The Music Run. Evenemanget som finns på ett tiotal platser runt om i världen är en blandning av en musikfestival och ett motionslopp där fokus ligger på musikupplevelsen och lekfullheten. The Music Run arrangeras i Stockholm i augusti och blir seriens enda stopp i Europa under året.

Organisationen förstärks med tre nya personer. Fredrik Sjöberg, som senast var nordiskt ansvarig för gruppträningen hos Sats Elixia, blir evenemangschef, David Fridell, tidigare på PR-byrån Cohn & Wolfe, har rekryterats som marknadschef och Rasmus Olofsson, senast på Actic, har fått det nyinrättade ansvaret för företagsförsäljning och sponsoraktivering.

- De senaste åren har en ny konkurrens från kommersiella aktörer vuxit fram och den nysatsning vi nu gör kräver en tydligare och modernare organisation, säger Daniel Almgren.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.