Motionstrend i stark förändring

Många miljoner kronor har strömmat in i takt med tusentals löpare och cyklister. Men deltagarna är inte lika självklara längre. Motionsbranschen måste förändras.
Att motioner är en självklarhet för många. Fast åtskilliga börjar också ifrågasätta sina egna vanor och titta på alternativ. Foto: TT

 

Nya trender  och andra beteenden innebär att många av de främsta arrangörerna av olika motionslopp nu ser över sitt utbud.

De märker hur åtskilliga människor har en vilja att göra något annat och att pröva något annorlunda och då måste också klubbar och organisationer förändras i takt med trenden.

Flera nyheter

En förändringsvind har alltid funnits, men nu är den mer påtaglig än någonsin. Många ifrågasätter när, var, hur de ska svettas.

Nu mobiliserar flera aktörer. Stockholm Marathon Gruppen, Sveriges största arrangör av motionsevenemang och byter namn till Marathongruppen.

- Och under 2017 startar vi flera nya evenemang. Dessutom anställs tre nya personer när organisationen vässas. För optimismen finns kvar och under 2017 beräknar vi att över 250 000 personer deltar i våra lopp, säger Daniel Almgren, vd för Marathongruppen.

Växte snabbt

Det var 1979 det började. De två ideella friidrottsföreningarna Hässelby SK och Spårvägens FK kom överens om den då vågade idén att satsa på ett maratonlopp mitt i Stockholm. Loppet blev en succé och innebar också ett startskott för den motionsvåg som sköljde över Sverige under 1980-talet. 

I kölvattnet av Stockholm Marathons framgång växte de två föreningarnas gemensamma verksamhet med lopp som Tjejmilen, Vårruset, Tjurruset och Bellmanstafetten, och Stockholm Marathon Gruppen blev landets största arrangör av motionsevenemang men lagom till 40-årsjublieumet skiftas till en ny organisation som byter namn till Marathongruppen och etablerar helt nya typer av evenemang.

- Med namnet Marathongruppen och vår nya logotyp vill vi behålla kopplingen till vår historia och kärnverksamhet, men samtidigt signalera att vi breddar vår verksamhet och satsar på att utveckla motionsevenemang till upplevelser som lockar nya generationer.

Musik och motion i kombination

- En av våra allra starkaste fördelar är vår trovärdighet och historia. Vi har under snart 40 års tid varit en av de aktörer som utvecklat och drivit svensk motionsidrott framåt. Våra tjejlopp som Tjejmilen och Vårruset har fått efterföljare långt utanför löpningen, och Stockholm Marathon har en unik position som ett av de internationellt sett mest kända evenemangen i Sverige

Nytt 2017 blir The Music Run. Evenemanget som finns på ett tiotal platser runt om i världen är en blandning av en musikfestival och ett motionslopp där fokus ligger på musikupplevelsen och lekfullheten. The Music Run arrangeras i Stockholm i augusti och blir seriens enda stopp i Europa under året.

Organisationen förstärks med tre nya personer. Fredrik Sjöberg, som senast var nordiskt ansvarig för gruppträningen hos Sats Elixia, blir evenemangschef, David Fridell, tidigare på PR-byrån Cohn & Wolfe, har rekryterats som marknadschef och Rasmus Olofsson, senast på Actic, har fått det nyinrättade ansvaret för företagsförsäljning och sponsoraktivering.

- De senaste åren har en ny konkurrens från kommersiella aktörer vuxit fram och den nysatsning vi nu gör kräver en tydligare och modernare organisation, säger Daniel Almgren.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.