Över 100 miljoner TV-tittare

Super Bowl närmar sig – och därmed också evenemang för kvällspigga som vill se spektakulära touchdowns inpå småtimmarna i ett av världens största idrottsevent.
NRG Stadium är en multiarena i Houston i Texas och tar drygt 72 000 åskådare. Arenan började byggas 2000 och blev klar till 2002 års säsong i NFL, då Houston Texans var en ny klubb. Hit riktas amerikanarnas blickar och likaså åtskilliga miljoners människors intresse söndagen den 5 februari. Foto: David J Philip, AP

 

Epicenter, O´Learys Norrtull och Hard Rock Café i centrala Stockholm satsar på Super Bowl-partyn på söndag kväll den 5 februari, med fortsättning in på småtimmarna. 

Super Bowl en hel vecka 

Finalen spelas nämligen med start kl 00.30, svensk tid, natten till måndag, och lär inte vara slut förrän vid 04.30-tiden.

Det här är Super Bowl nr 51. Atlanta Falcons möter New England Patriots på NRG Stadium i Houston, Texas - en multiarena som invigdes 2002 med plats för drygt 72 000 åskådare och hemmaarena för NFL-laget Houston Texans. Därmed återvänder Super Bowl inomhus. 

Super Bowl är inte bara en finalmatch med drygt 100 miljoner amerikaner framför TV-apparater, läsplattor och mobiler, utan en hel veckas event som startar med Pro Bowl, en All Star-match där NFL-fansen röstat fram lagen. Därefter följer konferenser och mediadagar med alla som räknas inom amerikansk fotboll i USA på plats. 

Ökar intresset

Alla svenskar som inte har chansen att vara på plats kan istället söka sig till någon av de Super Bowl-partyn som arrangeras i exempelvis Stockholm. 

Bakom evenemanget på Epicenter – Stockholms första digitala innovationshus som lockat företag som Google, Microsoft och Star Stable – står Svenska Amerikansk Fotbollförbundet som arrangerat Super Bowl-partyn på olika platser i Stockholm sedan 2011, bland annat Annexet i Ericsson Globe. Arrangören räknar med cirka 250 personer på plats.

- För oss är det viktigt att arrangera ett event i samband med Super Bowl för att öka intresset för amerikansk fotboll i Sverige. Amerikansk fotboll i allmänhet och Super Bowl i synnerhet är ett evenemang som lockar hela familjen och vår förhoppning är att så ska bli fallet även på Super Bowl-partyt på Epicenter, förklarar Fredrik Haraldson, generalsekreterare på Svenska Amerikansk Fotbollförbundet.

Mötet viktigt i digital värld

Några quarterbackpassningar längre bort arrangerar Hard Rock Café sitt party i samarbete med Amerikanska Handelskammaren och The American Club of Sweden, och ytterligare ett par passningar bort på Sveavägen arrangerar O´Learys Norrtull Super Bowl Party.  

Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen med 320 medlemsföretag inom sponsring och event, ser en trend i evenemang kopplade till TV-sändningar inom främst idrott: 

- Det finns en stark kraft i intresse- och upplevelsebaserad kommunikation av det här slaget. Kan du inte vara på plats där, det vill säga på Super Bowl, kan du alltid vara på plats med likasinnade här hemma. Jag tycker det är lysande att Epicenter och Svenska Amerikanska Fotbollförbundet, och även andra, tar initiativ till att samla människor som har en passion för Super Bowl. Det fysiska mötet har helt enkelt blivit allt viktigare i dagens digital värld. 

Super Bowl sänds i TV3 och på Viaplay med start 23.30 söndagen den 5 februari. 

Vill du läsa mer om respektive evenemang, klicka på länkarna.

Epicenter

Hard Rock Café

O´Learys Norrtull

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.