Över 100 miljoner TV-tittare

Super Bowl närmar sig – och därmed också evenemang för kvällspigga som vill se spektakulära touchdowns inpå småtimmarna i ett av världens största idrottsevent.
NRG Stadium är en multiarena i Houston i Texas och tar drygt 72 000 åskådare. Arenan började byggas 2000 och blev klar till 2002 års säsong i NFL, då Houston Texans var en ny klubb. Hit riktas amerikanarnas blickar och likaså åtskilliga miljoners människors intresse söndagen den 5 februari. Foto: David J Philip, AP

 

Epicenter, O´Learys Norrtull och Hard Rock Café i centrala Stockholm satsar på Super Bowl-partyn på söndag kväll den 5 februari, med fortsättning in på småtimmarna. 

Super Bowl en hel vecka 

Finalen spelas nämligen med start kl 00.30, svensk tid, natten till måndag, och lär inte vara slut förrän vid 04.30-tiden.

Det här är Super Bowl nr 51. Atlanta Falcons möter New England Patriots på NRG Stadium i Houston, Texas - en multiarena som invigdes 2002 med plats för drygt 72 000 åskådare och hemmaarena för NFL-laget Houston Texans. Därmed återvänder Super Bowl inomhus. 

Super Bowl är inte bara en finalmatch med drygt 100 miljoner amerikaner framför TV-apparater, läsplattor och mobiler, utan en hel veckas event som startar med Pro Bowl, en All Star-match där NFL-fansen röstat fram lagen. Därefter följer konferenser och mediadagar med alla som räknas inom amerikansk fotboll i USA på plats. 

Ökar intresset

Alla svenskar som inte har chansen att vara på plats kan istället söka sig till någon av de Super Bowl-partyn som arrangeras i exempelvis Stockholm. 

Bakom evenemanget på Epicenter – Stockholms första digitala innovationshus som lockat företag som Google, Microsoft och Star Stable – står Svenska Amerikansk Fotbollförbundet som arrangerat Super Bowl-partyn på olika platser i Stockholm sedan 2011, bland annat Annexet i Ericsson Globe. Arrangören räknar med cirka 250 personer på plats.

- För oss är det viktigt att arrangera ett event i samband med Super Bowl för att öka intresset för amerikansk fotboll i Sverige. Amerikansk fotboll i allmänhet och Super Bowl i synnerhet är ett evenemang som lockar hela familjen och vår förhoppning är att så ska bli fallet även på Super Bowl-partyt på Epicenter, förklarar Fredrik Haraldson, generalsekreterare på Svenska Amerikansk Fotbollförbundet.

Mötet viktigt i digital värld

Några quarterbackpassningar längre bort arrangerar Hard Rock Café sitt party i samarbete med Amerikanska Handelskammaren och The American Club of Sweden, och ytterligare ett par passningar bort på Sveavägen arrangerar O´Learys Norrtull Super Bowl Party.  

Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen med 320 medlemsföretag inom sponsring och event, ser en trend i evenemang kopplade till TV-sändningar inom främst idrott: 

- Det finns en stark kraft i intresse- och upplevelsebaserad kommunikation av det här slaget. Kan du inte vara på plats där, det vill säga på Super Bowl, kan du alltid vara på plats med likasinnade här hemma. Jag tycker det är lysande att Epicenter och Svenska Amerikanska Fotbollförbundet, och även andra, tar initiativ till att samla människor som har en passion för Super Bowl. Det fysiska mötet har helt enkelt blivit allt viktigare i dagens digital värld. 

Super Bowl sänds i TV3 och på Viaplay med start 23.30 söndagen den 5 februari. 

Vill du läsa mer om respektive evenemang, klicka på länkarna.

Epicenter

Hard Rock Café

O´Learys Norrtull

Stjärnklubben Sandvikens AIK med nio SM-guld är illa ute ekonomiskt. Det är tomt i kassaskåpet. Därför säger klubben upp alla spelarkontrakt från och med den 31 mars. Så sent som i mars spelade SAIK SM-final, 4-0-förlust mot Edsbyn.

SAIK ligger efter med inbetalningar till flera leverantörer. 

Många kubbar i bandy-Sverige har problem i dag

Försäljningen av AIK-fotbollens Evighetskort är med stor marginal det dyraste sålda årskortet genom tiderna i Norden och blir en milstolpe i klubbens historia. Magnus Käck från Sollentuna hsr nu köpt det första kortet – för 189 100 kr!

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..