Rekordår för golfens seminarieturné

1 450 personer verksamma på 325 klubbar. Så många träffar Svenska Golfförbundet under verksamhetsseminarierna på 20 platser i Sverige. Det är nytt rekord.

1 450 personer verksamma på 325 klubbar. Så många träffar Svenska Golfförbundet under verksamhetsseminarierna på 20 platser i Sverige. Det är nytt rekord.

Det är åttonde gången golfförbundet åker på turné för att träffa, lyssna på och informera medlemmar i aktuella och viktiga ämnen.

Större engagemang

Och aldrig har fler valt att komma för att lyssna och delta i diskussionerna.

- Det är kul eftersom det visar att seminarierna både är bra och viktiga. Vi har också ett större engagemang bland deltagarna med workshops och interaktion genom ”mentometersystemet” i mobiltelefoner. Vi använder systemet också för att direkt stämma av vad deltagarna tycker om dagens seminarium. Extra kul förstås att betygen genomgående är höga, säger Svenska Golfförbundets projektledare Frida Bräster, på plats på seminariet i Eskilstuna.

Ökad jämställdhet

Bland de många ämnen som tas upp finns golfförbundets två stora processer just nu: Vision 50/50 för jämställd idrott med fler kvinnor i golfen både som spelare och ledare, och Golfnyttan i samhället - golfens roll inom miljö, hälsa, friskvård, turism och samhällsekonomi. 

Svenska Golfförbundet är ett av de största förbunden i Riksidrottsförbundets 71 medlemmar stora familj. Det är samtidigt den största breddidrotten med 487 000 aktiva medlemmar och 460 klubbar eller anläggningar - ofta finansierade av de egna medlemmarna vilket gör att golfen sticker ut bland landets idrotter.

Effekt Stensons segrar?

Henrik Stensons seger i British Open i fjol gav Svenska Dagbladets bragdmedalj, utmärkelsen Årets manlige idrottare på Idrottsgalan och stor uppmärksamhet i media. Frågan är given: finns det en Stensoneffekt inom golfen? 

Det är ett diskussionsämne i ett av passen på verksamhetsseminarierna som riktar sig till styrelser och klubbchefer samt tränare. 

Hur ser den genomsnittliga golffamiljen ut, vad är det som gör att människor blir nyfikna på golf och hur behåller klubbarna dessa nya spelare är andra frågor som avhandlas.

Stabil ekonomi

Fler än 70 internationella segrar i fjol, världsstjärnor i Anna Nordqvist och Henrik Stenson, ökad uppmärksamhet i media och 10 000 nya golfare netto under 2016, den största ökningen sedan 2003. Golfen växer, ekonomin i förbundet är stabil och läget för många golfklubbar och anläggningar bra, även om  ett antal kämpar med ekonomin. 

Vilken roll fyller verksamhetsseminarierna i ett sådant läge?

Svenska Golfförbundets generalsekreterare Gunnar Håkansson svarar:

Utveckla föreningarna

– Nyckeln är föreningsutveckling. Det går inte att sitta still och se omvärlden förändras och tro att allt ska fungera som det alltid gjort. Klubbarna måste bli bättre på service, se till medlemmars och gästers behov och vanor, hur man behåller och rekryterar spelare, utbildar ledare och tränare samt utvecklar spelare att bli allt bättre. Golfens värdegrund är också för golfens bästa, i tidens anda.

Den framtida utvecklingen styrs av en verksamhetsinriktning med långsiktiga mål till 2020. Den är uppbyggd på fem verksamhetsstrategier: Golfklubben, Golfspelet, Golfspelare, Golfledaren och Golfen i samhället.

Ger lärdomar

Varje strategi har ett långsiktigt mål och fyra effektmål för antalet medlemmar och golfronder, spelskicklighet och nöjdhet bland medlemmar.

Hur strategierna kopplas till målen, banutveckling, idrottsutveckling, golfens IT-system, rekrytering av anställda, tränaruppdraget och konflikthantering är andra ämnen som väcker nyfikenhet och ger lärdomar.

Närmast drar verksamhetsseminarierna vidare till Karlstad och Falun. 

Läs mer om seminarierna och Svenska Golfförbundet på http://www.golf.se/utbildning/Moten-och-seminarier/verksamhetsseminarier/ 

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.