Ulricehamn vill slå ”Kollen”

60 000 personer såg världscuptävlingarna i längd i Ulricehamn 21 och 22 januari som genererade tre miljoner i vinst. Nu är det klart att Ulricehamns IF får en ny världscuptävling 2019. Målet är att slå publikrekordet i Holmenkollen.
Foto: Adam Ihse / TT

 

– Ingenting är klubbat ännu men inget tyder på ett negativt svar, säger Karl-Erik Claesson, ordförande i Ulricehamn Ski Event AB.

Klar är också bokslutet till 95 procent även om det inte blir officiellt förrän i maj. Claesson avslöjar att bolaget gjorde en vinst på tre miljoner kronor efter skatt.

60 000 åskådare är kanske världsrekord för en världscuptävling.

– Det sägs att Holmenkollen haft fler åskådare under två dagar. Jag har ingen siffra. Men om så är fallet är vår ambition att slå det rekordet, säger Claesson.

25 000 arbetstimmar

De två dagarna omsatte 21,2 miljoner kronor. Ersättningen var 1,6 miljoner till de 29 föreningar som ställde upp med 784 volontärer/funktionärer.

– De lade ned 25 000 arbetstimmar i förberedelser, under och en vecka efter tävlingarna, säger Claesson.

50 000 biljetter såldes. En dagsbiljett kostade 195 kronor, en tvådagarsbiljett 295 kronor. Resterande åskådare på plats var speciellt inbjudna men främst barn upp till 12 år gratis.

Skidåkarna och publiken var lyriska över arrangemanget på idrottsområdet Lassalyckan som var klart 2011 till en kostnad av 130 miljoner kronor, varav cirka åtta miljoner avsattes till en anläggning för konstsnö. Inför årets WC- event har kommunen ytterligare att investerat 8,7 miljoner kronor i anläggningen.

Den norska stjärnan Martin Jonserud Sundby var en av många tävlande som var lyrisk. Han sa:

– Här vill jag tävla varje vecka.

På prispallen

Det Internationella och det Svenska skidförbunden och media snålade inte med beröm. I FIS-rankningen över vinters bästa arrangemang i världscupen kom Ulricehamn på tredje plats.

– Vårt mål var att vara bland de tre bästa, säger Claesson, pensionerad kommunchef i Ulricehamn.

Hur är det möjligt att en sådan liten ort, 24 000 invånare, kan arrangera en sådan succétävling?

En lyckad marknadsföring, förstås. Många ideella krafter naturligtvis men också ett stort stöd av näringslivet. Det fanns 103 sponsorer med skrivna avtal plus ett ytterligare ett antal utan avtal. Lokala värdsponsorer var Ulricehamns Sparbank och Hökerums Bygg. Fyra bolag var loppsponsorer; Skydda, Cernera, 3 Sverige och Lager 157.

Bildade bolag

Hösten 2015 bildades ett bolag, Ulricehamn Ski Event AB, som ägs till 90 procent av Ulricehamns IF. Resterande tio procent ägs av Näringsliv Ulricehamn AB, ett helägt kommunalt bolag. Dessutom finns ett företagsnätverk Care of World Cup Ulricehamn. Det verkar som ortens invånare vet hur en slipsten ska dras…

Vad händer till tävlingarna 2019?

– Distanserna är inte klubbade än. Om några dagar får vi besök av representanter från FIS och Svenska skidförbundet som ska titta på spåren. De vill ha en något högre svårighetsgrad på banorna.

Blir det verklighet kan det vara läge att boka biljett. Det förväntad bli trångt längs spåren även då...

 

Göran Söderlund

Den största klubbturneringen i världen, Champions League, har snart avspark för säsongen 2017/18. Toppklubbarnas investeringar har nått astronomiska höjder under de senaste åren. Sajten ShopAlike.se har gjort en studie av kostnaderna för Champions League som sampubliceras tillsammans med Idrottens Affärer.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.