Ulricehamn vill slå ”Kollen”

60 000 personer såg världscuptävlingarna i längd i Ulricehamn 21 och 22 januari som genererade tre miljoner i vinst. Nu är det klart att Ulricehamns IF får en ny världscuptävling 2019. Målet är att slå publikrekordet i Holmenkollen.
Foto: Adam Ihse / TT

 

– Ingenting är klubbat ännu men inget tyder på ett negativt svar, säger Karl-Erik Claesson, ordförande i Ulricehamn Ski Event AB.

Klar är också bokslutet till 95 procent även om det inte blir officiellt förrän i maj. Claesson avslöjar att bolaget gjorde en vinst på tre miljoner kronor efter skatt.

60 000 åskådare är kanske världsrekord för en världscuptävling.

– Det sägs att Holmenkollen haft fler åskådare under två dagar. Jag har ingen siffra. Men om så är fallet är vår ambition att slå det rekordet, säger Claesson.

25 000 arbetstimmar

De två dagarna omsatte 21,2 miljoner kronor. Ersättningen var 1,6 miljoner till de 29 föreningar som ställde upp med 784 volontärer/funktionärer.

– De lade ned 25 000 arbetstimmar i förberedelser, under och en vecka efter tävlingarna, säger Claesson.

50 000 biljetter såldes. En dagsbiljett kostade 195 kronor, en tvådagarsbiljett 295 kronor. Resterande åskådare på plats var speciellt inbjudna men främst barn upp till 12 år gratis.

Skidåkarna och publiken var lyriska över arrangemanget på idrottsområdet Lassalyckan som var klart 2011 till en kostnad av 130 miljoner kronor, varav cirka åtta miljoner avsattes till en anläggning för konstsnö. Inför årets WC- event har kommunen ytterligare att investerat 8,7 miljoner kronor i anläggningen.

Den norska stjärnan Martin Jonserud Sundby var en av många tävlande som var lyrisk. Han sa:

– Här vill jag tävla varje vecka.

På prispallen

Det Internationella och det Svenska skidförbunden och media snålade inte med beröm. I FIS-rankningen över vinters bästa arrangemang i världscupen kom Ulricehamn på tredje plats.

– Vårt mål var att vara bland de tre bästa, säger Claesson, pensionerad kommunchef i Ulricehamn.

Hur är det möjligt att en sådan liten ort, 24 000 invånare, kan arrangera en sådan succétävling?

En lyckad marknadsföring, förstås. Många ideella krafter naturligtvis men också ett stort stöd av näringslivet. Det fanns 103 sponsorer med skrivna avtal plus ett ytterligare ett antal utan avtal. Lokala värdsponsorer var Ulricehamns Sparbank och Hökerums Bygg. Fyra bolag var loppsponsorer; Skydda, Cernera, 3 Sverige och Lager 157.

Bildade bolag

Hösten 2015 bildades ett bolag, Ulricehamn Ski Event AB, som ägs till 90 procent av Ulricehamns IF. Resterande tio procent ägs av Näringsliv Ulricehamn AB, ett helägt kommunalt bolag. Dessutom finns ett företagsnätverk Care of World Cup Ulricehamn. Det verkar som ortens invånare vet hur en slipsten ska dras…

Vad händer till tävlingarna 2019?

– Distanserna är inte klubbade än. Om några dagar får vi besök av representanter från FIS och Svenska skidförbundet som ska titta på spåren. De vill ha en något högre svårighetsgrad på banorna.

Blir det verklighet kan det vara läge att boka biljett. Det förväntad bli trångt längs spåren även då...

 

Göran Söderlund

Jonas Bergqvist, Sveriges näst meste landslagsman i ishockey genom tiderna, engagerar sig i idrotten där han bor och är deltagare i gruppen Elit och evenemang inom ramen för projektet Halmstad Idrottsstaden. 

2 750 atleter från 50 länder, 100 000 människor ute på gatorna – och en ökad turistekonomsk omsättning på drygt 40 miljoner kronor. Ironman växer i betydelse för Kalmar kommun.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Trots att Charlotte Kalla tog tre medaljer vid längd-VM i Lahtis i vintras blev hon utan bonuspengar från Svenska Skidförbundet. Orsak: Kalla valde att stå utanför landslagets träningsgrupp under försäsongen 2016.

I helgen är världens populäraste fotbollsliga tillbaka.  Mtg satsar rejält. Viasat Sport Premium HD och Viaplay blir huvudkanaler för en Premier League-satsning. Första omgången sammanfaller även med premiären av TV3:s nya eftermiddagsmagasin Sportlördag som sänder Chelseas första steg mot ett eventuellt titelförsvar.

 

Förra sommaren blev fransmannen Paul Pogba fotbollshistoriens dyraste fotbollsspelare när han såldes från Juventus till Manchester United för drygt 1 miljard kronor. Men nu överträffas övergångsrekordet, därtill med kraftig marginal,