Idrottens dag lanseras

Under hösten genomförs Idrottens dag på över 30 platser runtom i Sverige. Det är Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarnas nya satsning för att fler ska kunna och vilja idrotta hela livet.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix / TT

Idrottens dag är även tänkt att vara en viktig mötesplats för ett samtal om hur vi tränar och tävlar idag och vad vi kan göra ännu bättre. Idrottens dag är också Sveriges bidrag till European Week of Sport, som är en del av EU-programmet Erasmus+ Sport.

– Svensk idrott är mitt i en intensiv förändringsresa och Idrottens dag är ett fantastiskt verktyg för att få igång ett samtal om framtidens idrott över hela Sverige. Det är också en möjlighet att visa upp bredden och möjligheterna inom idrottsrörelsen och inspirera barn, och vuxna, att röra på sig mer, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Prova-på, motionslopp och seminarier

Aktiviteter och samarbeten kommer skilja sig åt på olika orter. Idrottens dag innefattar allt från prova på-idrotter och uppvisningar till motionslopp och seminarier. Riksidrottsförbundet har även utvecklat en rörelsebana som kommer finnas på några av orterna, där alla får möjlighet att utmana sig själva och lära sig mer om hur olika rörelser påverkar både idrottandet och livskvaliteten.

– Förhoppningen är att Idrottens dag ska växa för varje år och bli en dag där alla som brinner för föreningsidrotten kan samlas och både inspirera och bidra till en mer nyfiken och välkomnande idrott där ännu fler blir motiverade att idrotta hela livet, säger Stefan Bergh.

Spännande samarbeten

I samband med Idrottens dag har Riksidrottsförbundet startat flera spännande samarbeten. Folkspel är nationell huvudsponsor för satsningen. Prins Daniel kommer att närvara på Idrottens dag i Hagaparken samt i Farsta. Fritidsbanken, TV4 med initiativet #geborttillsport kommer att finnas på flera orter för att samla in utrustning som möjliggör för fler barn att idrotta. Även organisationen GEN-PEP kommer att närvara på flera platser.

Commercial Sports Media (CSM), med Jonas Persson i spetsen och med kontor i Stockholm, har fått ett ståndsmässigt uppdrag. CSM blir exklusiv rådgivare åt norsk topphockey.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.