Finnkampen en total succé
Friidrotten i Sverige seglar i medvind. Nu har värdet av Finnkampen säkerställts. Efter Vasaloppet är det Sveriges mest folkkära idrottsevenemang enligt en ny undersökning och ger mångdubbelt tillbaka, inte minst ekonomiskt.
Hur man än räknar så uppstår pluseffekter.
Ur sportsligt, marknadsmässigt och ekonomiskt perspektiv skapar Finnkampen stora värden. Enligt slutredovisningen ger arrangemanget ett bra ekonomiskt överskott, fina publikomdömen, ökat intresse från partners samt stora sportsliga framgångar.
Starkt bidrag till friidrotten
Finnkampen redovisar ett direkt överskott på ca 1,5 miljoner kronor, vilket är klart bättre än 2015. Flera nya samarbetspartners har också tillkommit. Indirekta intäkter i form av TV- rättigheter och andra marknadsrättigheter gör Finnkampen till en av Svensk Friidrotts viktigaste intäktskällor.
– Det går inte att tillräckligt betona Finnkampens betydelse för hela svenska friidrotten. Årets arrangemang visade att vi är på rätt väg och att det finns stor utvecklingspotential. Finnkampen genomfördes på ett utmärkt sätt och med stort engagemang från alla inblandade. Nu ska vi jobba aktivt och fortsätta utveckla arrangemanget med ambitionen att stärka Finnkampen inför framtiden, säger Stefan Olsson, generalsekreterare Svensk Friidrott
erfarenheterna visar också att Landslagsmedverkan ger sportsliga resultat. Sverige vann Finnkampen på både kvinnliga och manliga sidan. Under tävlingarna sattes också sex nya personliga rekord och två landskampsrekord av Daniel Ståhl och Ida Storm.
– Under Finnkampen får många möjlighet att representera landslaget och allas placeringar är avgörande för slutresultatet. Det ger viktig landslagserfarenhet för många friidrottare, i alla grengrupper, vilket visat sig vara värdefullt för de aktivas fortsatta sportsliga utveckling och för att bibehålla en bra bredd inom friidrotten, säger Karin Torneklint, förbundskapten
Publiken njöt av stämningen
Totalt kom 15 208 personer till Stockholms Stadion under septemberhelgen, varav 650 reste in från Finland. Stadionpubliken var mycket nöjd med upplevelsen, vilket ett uppmätt NKI (Nöjd Kund Index) på 74 visar. Det är framförallt den känslomässiga upplevelsen, den sportsliga kvalitén, stämning och atmosfären på Stadion samt tävlingarnas genomförande som får höga betyg och som också värdesätts högt av besökarna. 76 procent kommer absolut eller troligen besöka Finnkampen nästa gång den avgörs i Sverige. Varannan (49 procent) anser också att Finnkampen bidrar till att göra Stockholm en attraktiv stad.
Fortsatt trogen TV-publik
TV-tittandet uppgick under lördagen (2/9) till ett snitt på 556 000 (32,2 procent av totalt tittande) och under söndagen (3/9) till ett snitt på 579 000 (52,5 procent av totalt tittande).
Totalt bokfördes1 135 000 tittare under helgen. Samtliga siffror är exklusive sändningar på webben, nyhetsinslag och playvisningar. Samtliga rikstäckande medier bevakade evenemanget.
– Nu tar vi sikte mot 2018 och 2019, säger Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott.
Vi fortsätter att bygga Finnkampen även de år den arrangeras i Finland och nästa år är det tredje året i rad som vi tillsammans med Silja Line arrangerar Finnkampsbåten. Försäljningen startade i samband med årets Finnkamp och det är många som redan bokat upp sig på resan nästa år.
Redan under årets Finnkamp upp sig för resan nästa år! I början av 2018 börjar vi också planeringen och arbetet inför Finnkampen på hemmaplan 2019, då med många viktiga erfarenheter och lärdomar från årets Finnkamp,
Lite fakta
Ekonomi och publik
- Överskott 1,5 miljon kronor
- 16 nya samarbetspartners
- Stora ekonomiska värden i rättigheter och befintliga avtal
- Publiksiffra Stockholms Stadion: 15 208, lördag: 7179, söndag: 8029
- Tittarsiffor SVT: 1 135 000, lördag: 556 000 (32.2%), söndag: 579 000 (52,5%)
- Antal funktionärer: 432 personer (exkl. Svensk Friidrotts och Stockholm Stadions personal)
Sportsligt
- Seger i Herrlandskampen: 216-188 poäng
- Seger i Damlandskampen: 232,5 – 177,5 poäng
- Sammanlagt genom alla tider: 67-67
- Totalt 6 PB och 2 MR under Finnkampen
- Ungdomslandskampen: Pojkar 93-108 p och flickor 94-107 p
Svenskarnas intresse för sportevenemang
- Vasaloppet: 38 % ganska/mycket intresserade
- Finnkampen: 35 % ganska/mycket intresserade
- SM-veckan: 24 % ganska/mycket intresserade
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld, kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar